Roel Grit (1954) studeerde fysische scheikunde aan de RUG. Van zijn eerste boek Projectmanagement zijn zo’n half miljoen exemplaren verkocht. Hij schreef 15 boeken over management. Hij doceerde scheikunde- en natuurkunde op het hbo (NHL Stenden Emmen). Nieuwste boek: ‘Wetenschap is geen mening’ met als ondertitel ‘Over klimaat, energie en stikstof’. Zie ook www.roelgrit.nl
Meer over de auteursDe complete professional
Persoonlijke ontwikkeling, competenties en bildung
Paperback Nederlands 2024 6e druk 9789001039387Samenvatting
- Praktisch handboek voor iedere hbo-student;
- focust op de beroepscompetenties;
- draagt bij aan het opleiden van een maatschap bewuste professional.
De complete professional is een praktisch handboek voor iedere hbo-student. Het boek helpt studenten belangrijke beroepscompetenties te verwerven en draagt bij aan het opleiden van een maatschappelijk bewuste professional. Centraal staan persoonlijke ontwikkeling en goed burgerschap. Het gaat dus zowel om de ontwikkeling als professional als om de ontwikkeling als burger in de maatschappij.
Het boek richt zich op burgerschap en persoonlijke ontwikkeling in de breedste zin van het woord. Belangrijke onderwerpen als competentieverwerving, doelen stellen, (zelf)reflectie, ethiek, timemanagement, werken in teams, maatschappelijke verantwoordelijkheid en zingeving, persoonlijke drijfveren, kernkwaliteiten, leerstijlen en overtuigingen.
Deze zesde editie is grondig herzien en herschreven, met daarbij volop aandacht voor thema’s als duurzaamheid, inclusiviteit, grensoverschrijdend gedrag, het omgaan met ‘informatiebubbels’ en sociale media, en het kritisch gebruiken van kunstmatige intelligentie als ChatGPT. Ook is de indeling van het boek volledig herzien en verbeterd, om ruimte te bieden voor meer diepgang en om de navigatie door het boek te vergemakkelijken. Uiteraard zijn in deze editie ook alle opdrachten herzien en geactualiseerd.
Het boek kan in alle hbo-opleidingen worden gebruikt, zowel in de propedeutische fase van de opleiding als in de hoofdfase. In de bijlage van het boek staat voor alle (100+) opdrachten aangeven in welke fase van de opleiding deze het beste uitgevoerd kunnen worden.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 De complete professional 13
1.1 Leren voor het leven 14
1.2 Wat is een competentie? 17
1.3 Competenties, bildung en burgerschap 20
1.4 Op weg naar ... de complete professional 22
1.5 Ik en de ander 25
1.6 Ontwikkel je professionele identiteit 26
1.7 Ontwikkelen is oefenen 27
1.8 Je portfolio toont je ontwikkeling 28
2 Wie ben ik? 33
2.1 Zelfanalyse en zelfreflectie 34
2.2 Verschillende mindsets 37
2.3 Feedback: klopt je zelfbeeld? 41
2.4 Je kernkwaliteiten 43
2.5 Verschillende kernkwaliteiten: enneagram 47
2.6 Leerstijlen 49
2.7 Logboek Zelfevaluatie 53
2.8 Eindevaluatie ‘Wie ben ik?’ 54
3 Wat kan ik? 57
3.1 Wat kan ik al: nulmeting 58
3.2 Wat kan ik: tussenmeting 59
3.3 Beroepscompetentieprofiel 60
3.4 Curriculum vitae op papier 61
3.5 Curriculum vitae op LinkedIn 63
3.6 Tien kernkwalificaties 64
3.7 Dublin-descriptoren 65
3.8 Laat zien wat je kan 67
3.9 Eindevaluatie ‘Wat kan ik?’ 71
4 Wat wil ik? 75
4.1 Zingeving 76
4.2 Betekenisgeving 77
4.3 Ambitie 78
4.4 Motivatie 80
4.5 Proactief of reactief? 83
4.6 Empathie 85
4.7 Assertiviteit 86
4.8 Doelen stellen 87
4.9 Doelen formuleren 89
4.10 Doelen in vier stappen 92
4.11 Leer ‘nee’ zeggen 95
4.12 Eindevaluatie ‘Wat wil ik?’ 96
5 Wat vind ik? 99
5.1 Normen en waarden 100
5.2 Ethiek 102
5.3 Cultuurverschillen 105
5.4 Rolgedrag 107
5.5 Diversiteit en inclusie 109
5.6 Interviewen 110
5.7 De juiste vragen stellen 114
5.8 Logisch redeneren 116
5.9 Argumenteren 119
5.10 Drogredenen 122
5.11 Ontwikkelingen op het gebied van KI 127
5.12 Duurzaamheid 129
5.13 Eindevaluatie ‘Wat vind ik?’ 133
6 Wat doe ik? 137
6.1 Verschillend gedrag 138
6.2 Vier gedragskleuren 139
6.3 Basisgedrag of responsgedrag 144
6.4 Gedrag op sociale media 145
6.5 Timemanagement 149
6.6 Prioriteiten stellen 151
6.7 Baas over je eigen doelen 154
6.8 Eindevaluatie ‘Wat doe ik?’ 157
7 Waar pas ik? 161
7.1 Terugblik: Waar kom ik vandaan? 162
7.2 Vooruitblik: Waar wil ik naartoe? 165
7.3 Waar sta ik nu? 166
7.4 Netwerken in de praktijk 168
7.5 Effectief netwerken 171
7.6 Netwerken via sociale media 177
7.7 Onderzoek je werkveld 178
7.8 Welke baan past bij mij? 181
7.9 Mijn droombaan 184
7.10 Mijn stage 187
7.11 Een leerwerkervaring 188
7.12 Eindevaluatie ‘Waar pas ik?’ 189
8 Wij samen 193
8.1 Feedback geven 194
8.2 Actief luisteren 194
8.3 Vier communicatiestijlen 196
8.4 Omgaan met conflicten 198
8.5 Grensoverschrijdend gedrag 201
8.6 Reactie op je gedrag: de roos van Leary 203
8.7 Teamrollen volgens Belbin 206
8.8 Creativiteitstechnieken 211
8.9 De zes denkhoeden van De Bono 214
8.10 Probleemaanpak in drie fasen 217
8.11 Verschillende groepsrollen 219
8.12 Groepsevaluatie voor gevorderden 220
8.13 Teamrollen en teambuilding 221
8.14 Teamvorming in fasen 223
8.15 Eindevaluatie ‘Wij samen’ 225
Bijlagen
Bijlage 1 Leerstijlentest 227
Bijlage 2 Checklist zelfevaluatie 229
Bijlage 3 Checklist evaluatie groepsleden 230
Bijlage 4 Checklist empathie 231
Bijlage 5 Checklist assertiviteit 232
Bijlage 6 Groepsrollen 233
Bijlage 7 Communicatiestijlen 235
Bijlage 8 Checklist creativiteit 238
Bijlage 9 Wanneer welke opdracht? 239
Bijlage 10 Inhoud studiemeister 244
Literatuur 245
Over de auteurs 247
Illustratieverantwoording 249
Register 251
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan