Lees verder
Jan Wijnand Hoek is partner van het Toyota Management Institute in Japan. Hij gelooft dat vertrouwen de basis is om een Lean-cultuur op gang te brengen.
Meer over de auteursKennismaken met Lean
Paperback Nederlands 2021 3e druk 9789024438006Samenvatting
Dit boek is bestemd voor iedereen die meer wil weten over Lean. Lean is een compleet managementsysteem gericht op het continu verbeteren van de organisatie en haar processen, zodat medewerkers succesvol kunnen zijn in het realiseren van organisatie- en klantambities.
Het boek geeft samenhang en betekenis aan de Lean-principes, de Lean-technieken en de Lean-cultuur. Het boek biedt tevens concrete handvatten en uitleg om Lean-verbeterprojecten (Kaizens) zelfstandig in de praktijk uit te voeren. Dit boek is daarom bij uitstek geschikt voor opleidingen en trainingen, waar kennis over het in de praktijk toepassen van Lean gewenst is. Daarnaast is het een handig naslagwerk voor diegenen die al langer met Lean in de praktijk ervaring hebben opgedaan.
In de 3e druk is een hoofdstuk toegevoegd over het Toyota Way Management System, de bron van Lean en Scrum. Er is een uitleg opgenomen over het Toyota Management Systeem (TMS) en het Toyota Productie Systeem (TPS). Verder is deze druk nog meer in lijn gebracht met de filosofie van Lean zoals bij de bron (Toyota) wordt toegepast. Hiermee is het boek uniek, mede omdat het gebaseerd is op de originele Japanse boeken van het TPS & TMS Certificate Institution in Japan.
Op de website bij het boek staan kennisvragen, oefeningen, voorbeelden, stappenplannen en een casus.
Doelgroep
Hbo-studenten van opleidingen waar basiskennis van Lean gewenst is:
- bedrijfskunde
- bedrijfseconomie
- bedrijfsmanagement
- logistiek & vervoer
- (technische) informatica
- (werktuig)bouwkunde
- bouwmanagement / vastgoed
- media / communicatie
- I(C)T
- human resource management
- management in de zorg
Professionals die een Lean-training volgen kunnen dit boek als naslagwerk gebruiken.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Jan Wijnand Hoek
Over Mariël Koopmans
Over Marc Nieuwland
Inhoudsopgave
1. Inleiding Lean
1.1 Massaproductie versus Lean-productie
1.2 Van autoproductie naar gezondheidszorg
1.3 Klant centraal
1.4 Proces of uitkomst
1.5 Cultuur, principes en technieken
2 The Toyota Way – bron van Lean en Scrum
2.1 De Toyota-systemen en hun samenhang
2.2 TPS (Toyota Production System)
3. Lean-cultuur
3.1 TMS (Toyota Way Management System) en Lean-leiderschap
3.2 Werkvloer
3.3 Eigenaarschap
3.4 Leren door doen
3.5 Kata – het ontwikkelen van een lerende organisatie
4. Lean-principes
4.1 Waarde
4.2 Waardestroom
4.3 Flow
4.4 Pull
4.5 Streven naar perfectie
5. Lean-technieken
5.1 Kaizen
5.2 A3
5.3 Kano-model
5.4 Waardestroomanalyse
5.5 Verspilling elimineren
5.6 Technieken voor oorzakenanalyse
5.7 5S
5.8 Werken met standaarden
5.9 Borden en gespreksvormen
5.10 Kata
5.11 Hoshin Tenkai & Hoshin Kanri
6. Kaizen-verbeterprojecten
6.1 Stap 1. Definieer het probleem
6.2 Stap 2. Visualiseer en analyseer het probleem
6.3 Stap 3. Analyseer oorzaken
6.4 Stap 4. Experimenteer richting de oplossing
6.6 Stap 5. Borg de vier
6.7 A3 – Overzicht
Bijlage A: Verklarende woordenlijst
Bijlage B: Toepassing TPS
Bijlage C: Soorten Kaizen
Bijlage D: Waardestroom en voorbeelduitwerking
Literatuur
Register
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan