Gusta Timmermans is een boegbeeld van recruitment in Nederland. Ze is de oprichtster van Recruitment Builders en adviseert, coacht en traint sinds 2018 organisaties over hun vraagstukken rond recruitment en employer branding.
Meer over Gusta TimmermansHandboek Recruitment & Employer Branding
De complete vraagbaak voor recruiters, ondernemers en hr-professionals
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789024439485Samenvatting
- Hoe maak je een recruitmentstrategie?
- Wat zijn de voor- en nadelen van outsourcing?
- Een wirwar aan tools en innovatie, hoe kies je de juiste?
- Wat is het belang van employer branding?
- Hoe bereik je je doelgroep?
- Hoe voer je een goed selectiegesprek?
Deze en nog veel meer vragen komen aan bod in het eerste complete Nederlandse handboek voor recruitment en employer branding. Het bevat een schat aan praktische informatie en is een vraagbaak die iedere recruiter, hr-professional en ondernemer op zijn bureau moet hebben.
Gusta Timmermans leert je werken met haar Total Talent Acquisition Model. Dit integrale model bestrijkt alle facetten van het vakgebied: de strategische thema’s, de specifieke recruitmentthema’s en de specifieke employer branding-thema’s. Met dit model kun je 0-metingen doen voor jouw organisatie om te zien waar je staat en waar je nog kunt optimaliseren.
'Met dit boek wil ik bereiken dat alle Nederlandse bedrijven en organisaties die uitdagingen ervaren bij het aantrekken van personeel zich bewust worden van de kansen en mogelijkheden. Ik daag je uit om de basis voor het aannemen van personeel op orde te brengen en jezelf strategisch verder te ontwikkelen.' – Gusta Timmermans
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Gusta Timmermans
Inhoudsopgave
DEEL 1 DEFINITIES, GESCHIEDENIS EN FEITEN 15
1 De basis van het vakgebied 17
Basisdefinities 17
Samenvatting 19
2 Geschiedenis 21
Geschiedenis van recruitment 21
Geschiedenis van het cv 22
Geschiedenis van employer branding 22
Geschiedenis van het uitzenden en de wetgeving voor flexwerkers 23
Samenvatting 25
3 Feiten die je moet weten over de arbeidsmarkt 27
Samenvatting 30
DEEL 2 TOTAL TALENT ACQUISITION MODEL 31
4 De drie pijlers van het Total Talent Acquisition Model 33
Basis versus compleet 33
0-meting 36
DEEL 3 STRATEGISCHE THEMA’S IN 24 VRAAGSTUKKEN 37
1. Welke externe invloeden hebben invloed op jouw talent acquisition-strategie? 39
2. Hoe maak ik een talent acquisition-strategie? 41
3. Wat is het belang van een goede candidate journey? 45
4. Welke rol speelt recruitment in het diversiteits- en inclusiebeleid? 48
5. Wie zijn de spelers in het vakgebied? 52
6. Wat zijn de belangrijkste feiten over uitzendbureaus? 53
7. Wat zijn de verschillen tussen uitzenden en detacheren? 55
8. Wat is Recruitment Process Outsourcing (RPO)? 56
9. Hoe werken werving-en-selectiebureaus, executive-searchbureaus en headhunters? 57
10. Welke bureaus kun je inzetten voor het werven en selecteren van recruiters of recruitmentmanagers? 59
11. Wat doen payrollbedrijven? 60
12. Wat doen brokers en MSP-bureaus? 61
13. Informatie over zzp-platformen 62
14. Wat moet ik weten over adviesorganisaties? 63
15. Zelf doen of zaken uitbesteden? 64
16. Wat is het belang van strategische personeelsplanning? 67
17. Is Total Talent Management wat voor jouw organisatie? 70
18. Hoort de interne vacaturevervulling binnen het recruitmentproces? 75
19. Wat kun je met een goed exitbeleid? 77
20. Wat kun je met data bereiken? Meten = weten 79
21. Welke KPI’s kan ik meten? 82
22. Hoe bereken je de cost per hire? 86
23. Wat zijn de kosten van een mismatch? 88
24. Waarom is generatiemanagement belangrijk voor jouw organisatie? 89
Samenvatting strategische thema’s 92
DEEL 4 RECRUITMENTTHEMA’S IN 23 VRAAGSTUKKEN 93
25. Wat is een goed recruitmentproces? 95
26. Waarop moet ik letten bij de aanschaf
van een recruitmentsysteem? 99
27. Welke wetgeving moet je kennen? 104
28. Welke functies, salarissen, tarieven zijn er binnen
het vakgebied? 107
29. Wie is de recruiter? 109
30. Welke kennisplatformen zijn er? 112
31. Welke boeken zou je moeten lezen? 115
32. Welke opleidingen en cursussen zijn er? 116
33. Doe ik wel of niet een assessment? 118
34. Hoe voer ik een goed selectiegesprek? 120
35. Zet jij een scorekaart in tijdens de selectie? 125
36. Hoe voer ik een goed online selectiegesprek? 127
37. Wat is het belang van een goede vacature-intake? 129
38. Verdwijnt de rol van de recruiter door de inzet van AI? 132
39. Vraag je nog om een cv of ga je ook voor open hiring? 134
40. Is de motivatiebrief nog van deze tijd of zijn er andere opties? 135
41. Heb jij al te maken met ghosting? 137
42. Een wirwar aan tools en innovatie, hoe kies je de juiste? 138
43. Waarom loont het om de manager experience te meten? 143
44. Wat is de impact van een goede pre-onboarding en onboarding? 144
45. Hoe maak ik een wervingsplan? 146
46. Hoe en waar kan ik sourcen? 150
47. Hoe maak ik een talentpool? 152
Samenvatting recruitmentthema’s 154
DEEL 5 EMPLOYER BRANDING-THEMA’S IN 18 VRAAGSTUKKEN 155
48. Wat is het belang van employer branding? 157
49. Op welke afdeling hoort employer branding thuis? 158
50. Hoe kan ik mijn doelgroepen analyseren? 159
51. Hoe maak ik persona’s? 161
52. Wat kan ik leren van mijn concullega’s? 162
53. Hoe maak ik een Employer Value Proposition (EVP) 163
54. Hoe maak ik een employer branding-strategie? 165
55. Wat kan ik met een employer branding-strategie? 166
56. Wat is het belang van een goede Werken-bij-site? 167
57. Plaats je wel of niet een knop op je Werken-bij-site voor open sollicitaties? 168
58. Wat is de impact van referral recruitment? 169
59. Wat zijn de voordelen van employee advocacy voor recruitment? 172
60. Wat kan ik met Google for Jobs? 173
61. Wat is het belang van goede vacatureteksten? 175
62. Welke werkgeversonderzoeken zijn er? 177
63. Wat is het verschil tussen employer branding en jobmarketing? 180
64. Wat zijn veelvoorkomende termen binnen employer branding? 181
65. Welke zijn veelgebruikte leveranciers en tools binnen employer branding? 184
Samenvatting employer branding-thema’s 186
DEEL 6 INSPIRERENDE VOORBEELDEN UIT DE MARKT 187
1. TikTok voor de werving van trainees - Supermarktketen Dirk 189
2. Spotify als wervingskanaal - Defensie 190
3. Kennis delen met een reeks aan podcasts 191
4. Giveaways: Lucky interview socks of lip-balm - ING 192
5. Inzet van de sourcingtool Recruit Robin - Independent Recruiters 193
6. Goede bereikbaarheid van de recruiter - Achmea 194
7. Inzet van een chatbot 195
8. Jobcafé (online) - ZZG zorggroep 196
9. Sollicitatiespreekuur voor afgewezen sollicitanten - Reinier de Graaf Gasthuis 197
10. Programma voor mensen met een arbeidsbeperking - ING 198
11. First candidates in plaats van first dates, ludieke valentijnsactie - Xebia 199
12. Speeddate voor een bijbaan – Albert Heijn 200
13. Merkbeleving aan de werkgeverskant - bol.com 201
14. Een unieke incentive voor het verhogen van de candidate experience - Sonos 202
15. Reeks summerschools voor recruitmentprofessionals - Recruiters United 203
16. Functieomschrijving verstopt in productverpakkingen - IKEA 204
17. Wervende webinars – Alliander 205
18. Een warm welkom - Kruidvat 206
19. Challenges op YouTube - Jumbo 207
20. Onboarding combineren met een escaperoom - ABN AMRO 208
21. Bioscoopreclame - Hornbach 209
22. Ludieke selectiegesprekken - Heineken 210
23. Assessment van Harver (Outmatch) voor de selectie van starters - KPMG 211
24. Interactieve website met aandacht voor de kandidaat - T-Mobile 212
25. Pilot nudging in werving en selectie - Achmea 214
26. Bouwen aan een nieuw fundament en start met de aanschaf van een recruitmentsysteem - Deloitte 215
27. Open hiring voor de werving van schoonmaakpersoneel - Stoffels Bleijenberg 217
28. Reeks lunchtalks voor recruitmentprofessionals - Recruiters United 218
29. Track & trace voor een betere candidate experience - Strictly People 219
30. Investeren in selectievaardigheden - Randstad Groep Nederland 221
Slotwoord 223
Formulieren 225
Modellen 0-meting 226
Voorbeeld van een scorekaart tijdens het selectieproces 228
Voorbeeld van een vacature-intakeformulier 230
Literatuur 233
Index 235
Over de auteur 240
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan