Lees verder
Neoliberalisme
Een Nederlandse geschiedenis
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789024442485Samenvatting
In het publieke debat is de afgelopen jaren veel kritiek geleverd op het neoliberalisme, maar wat dit begrip inhoudt blijft meestal vaag. Waar komt het eigenlijk vandaan en hoe heeft het zich in Nederland genesteld?
In ‘Neoliberalisme. Een Nederlandse geschiedenis’ geven historicus Bram Mellink en socioloog Merijn Oudenampsen het neoliberalisme voor het eerst een plaats in de geschiedenis van ons land. Zij laten zien dat het marktdenken veel eerder in Nederland landde dan altijd is gedacht en veel nauwer met onze naoorlogse instituties is verweven dan deskundigen tot nu toe aannamen.
Dit boek volgt de politici, ambtenaren en wetenschappers die na de Tweede Wereldoorlog het marktdenken ontketenden en plaatst hun neoliberalisme waar het thuishoort: in het hart van de Nederlandse politiek.
Bram Mellink (1985) is historicus aan de Universiteit van Amsterdam. Merijn Oudenampsen (1979) is als socioloog en politicoloog verbonden aan de Université Libre de Bruxelles. De afgelopen jaren onderzochten zij samen de geschiedenis van het neoliberalisme in Nederland.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Merijn Oudenampsen
Inhoudsopgave
1. Van nachtwaker tot marktwachter (1929-1946) 19
2. Politici zonder partij (1947-1952) 37
3. Het calvinistisch compromis van de wederopbouw (1948-1958) 57
4. De wedergeboorte van een boekhoudersmentaliteit (1952-1966) 77
5. Keynesianisme zonder Keynes (1966-1973) 95
6. De crisis van het keynesianisme (1973-1977) 115
7. ‘Ideeën zijn machtiger dan geweren’ (1977-1981) 137
8. De nieuwe zakelijkheid (1982-1989) 161
9. Het verlangen naar een Nederlandse Thatcher (1989-1994) 185
10.De maakbare markt (1994-2002) 209
Conclusie – Een holle staat 231
Verantwoording 245
Noten 251
Bronnen 301
Afkortingen 331
Register 333
Illustratieverantwoording 351
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan