Jobbeke de Jong is organisatiepsycholoog en leidt al jaren professionals op in het coachen van teams in organisaties. Ze is oprichter van Tachles, een netwerk van samenwerkende team- en organisatiecoaches. Tachles biedt opleidingen in interventiekunde en biedt teamprogramma’s in organisaties. Alle interventies zijn gestoeld op systeemdenken en systemisch kijken.
Meer over Jobbeke de JongBeheers je!
Interveniëren in samenwerking voorbij je eigen gedoe
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789024450121Samenvatting
Beheers je! maakt de grootste valkuilen van (team)begeleiders inzichtelijk. Daarbij gaat het verder dan alle boeken over teams, samenwerking en groepsdynamica. Het helpt je als begeleider van groepen maximale, duurzame impact te maken met je interventies en te zorgen voor een optimale effectiviteit van het collectief.
Een team dat afwachtend naar jou kijkt voor 'de oplossing' roept een andere impuls op dan een team waar acuut 'de pleuris' is uitgebroken. Iedereen wordt beïnvloed door groepsdynamiek, dat is niet te voorkomen. Hoe je hiermee omgaat als (team) begeleider maakt alle verschil in de kwaliteit van je begeleiding. Het bewust zien van wat er met jezelf gebeurt, binnen de context waarin je je begeeft, en het kunnen reguleren van de impulsen die dat veroorzaakt, maakt het grootste verschil in de kracht van je interventie.
Deze zelfregulatie onderscheidt de excellente interventionist van de beginner of de medior. Handelen vanuit de automatische impuls is als interventionist eigenlijk zelden een goed idee. Waarom niet? En wat werkt dan wel? Daarover gaat dit boek. Beheers je! is bestemd voor coaches, trainers, organisatieadviseurs en leiders die werken met groepen, teams en andere samenwerkingsverbanden.
Zeer herkenbaar vind ik het steeds opnieuw zoeken van de goede balans tussen de autonomie van de opdrachtgever en de interventiekundige, en het kunnen omgaan met de spanning die dit kan opleveren. Balanceren vergt beheersing en daarmee zijn we weer bij de titel van dit inspirerende boek. – Eric Koenen, commissaris, toezichthouder, eigenaar Academie voor Interventiekunde en Doorwerthgroep
Jobbeke is een vakvrouw die in dit boek haar collega’s voordoet hoe je dat doet: je beheersen als je teams begeleidt in hun ontwikkeling en verstrikt raakt in hun patronen. Een fijn smulboek voor interventionisten, zoals Jobbeke die noemt. – Maaike Thiecke, auteur van bestseller Cultuurdingetje, hè …
Jobbeke legt helder uit wat misschien wel de belangrijkste opdracht is voor elke interventionist: jezelf als instrument vrij en volledig kunnen inzetten. De zorgen, valkuilen en angsten die iedere coach kent, zijn niet alleen herkenbaar, je kunt je er ook van leren bevrijden. Dit werk, gebaseerd op rijke ervaring, is daarbij een onmisbare gids. – Martijn Vroemen, oprichter Teamchange Academy
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Jobbeke de Jong
Inhoudsopgave
Vooraf: de reikwijdte van dit boek 13
Opbouw van dit boek 18
Bonusmateriaal 19
1 De competente interventionist 21
1.1 Professioneel ingezogen 22
1.2 Kennis en vaardigheden van de competente interventionist 24
1.3 Concluderend 32
2 Valkuilen voor elke interventionist 35
2.1 Valkuilen bij de aanpak 36
2.2 Valkuilen bij de rolopvatting van de interventionist: controle als (onbewuste) strategie 52
2.3 Concluderend 66
3 Hoe overleef je? 69
3.1 Het ontstaan van overlevingsstrategieën 74
3.2 Overlevingsstrategieën in de context van het taaksysteem 82
3.3 Systeemdenken 82
3.4 Systeemontwikkelingsfasen 85
3.5 Hoe herken je dat je vanuit een overlevingsstrategie handelt? 95
3.6 Concluderend 102
4 Interveniëren vanuit je vrije innerlijke plek 105
4.1 Je vrije innerlijke plek – wat is dat? 108
4.2 De grote voordelen van centreren 110
4.3 Hoe centreer je jezelf? 112
4.4 Hoe gebruik je de voordelen van centreren met het taaksysteem als geheel? 116
4.5 Concluderend 119
5 Powerplay 121
5.1 Projectie voor interventionisten 121
5.2 Introjectie 127
5.3 Projecties in machtsongelijke relaties: overdracht en tegenoverdracht 129
5.4 Nog even over overdracht: waarom moet je er iets mee? 137
5.5 Jouw eigen overdrachten als interventionist naar anderen 141
5.6 Concluderend 141
6 De route van de interventionist 143
6.1 Contracteren 145
6.2 De interventiedriehoek 153
6.3 Het leerproces van een taaksysteem 156
6.4 Concluderend 160
7 Nee! Of een ander contract 163
7.1 Jouw nee is even belangrijk als jouw ja 163
7.2 Wanneer zeg je niet meteen ja? 164
7.3 Concluderend 175
8 Au, ze zijn volwassen … 177
Tot slot: interveniëren leer je vooral in de praktijk 181
Over de auteur 183
Bronnen 187
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan