Lees verder
Frank Peters is oprichter van VIRTUS Communications (2014). Daarvoor gaf hij bijna 19 jaar leiding aan de Nederlandse vestiging van het internationale PR-netwerk Porter Novelli. Hij zit ruim 30 jaar in het communicatievak en zijn specialismen zijn reputatiemanagement, issuemanagement en crisiscommunicatie. Hij is o.m. de auteur van Het juiste doen als niemand kijkt en Van Winst naar Waarde.
Meer over Frank PetersVan winst naar waarde
Door stakeholder engagement naar langetermijnwaardecreatie
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789024450732Samenvatting
Shortlist voor Managementboek van het Jaar 2023
Bedrijven en organisaties zullen hun aandacht moeten verleggen van alleen winst voor de aandeelhouders naar waarde voor alle stakeholders. Niet alleen in woorden, maar zeker ook in daden. Nieuwe Europese regelgeving (CSRD) legt organisaties op vanaf 2024 naast hun financiële verslaglegging ook te rapporteren over de impact op Environment, Social en Governance (ESG). Veel bestuurders worstelen met de manier waarop ze met deze ontwikkeling moeten omgaan. Zeker omdat de doelen hiervoor in samenspraak met de relevante stakeholders tot stand moeten komen.
Van winst naar waarde staat stil bij de opkomst van het stakeholderkapitalisme. Reputatiestrateeg Frank Peters laat zien hoe bedrijven en hun bestuurders kunnen voldoen aan de verwachtingen en waarden en normen van alle belanghebbenden. Bovendien schetst hij een roadmap voor het proces van stakeholderengagement, dat essentieel is om waarde te creëren op de lange termijn en te kunnen voldoen aan de nieuwe wetgeving.
Dit boek biedt ondernemers, bestuurders, managers en commissarissen praktische lessen over stakeholderengagement in het proces van langetermijnwaardecreatie. Samen vormen ze de basis van de license to operate voor je organisatie.
Op weg naar een Rijnlands model 2.0 kan dit boek je helpen stakeholderengagement echt vorm te geven met niet alleen de achtergronden, maar vooral ook praktische handvatten. Aan de slag voor echte waardecreatie voor de lange termijn! - Ingrid Thijssen, voorzitter VNO-NCW
Het vraagstuk welke waarden er gemaximaliseerd moeten worden vraagt om een onderbouwde en ook verdedigbare aanpak. De heldere opzet, voorbeelden en handvatten in dit boek helpen bedrijven en professionals om gestructureerd langetermijnwaardecreatie in beeld te brengen. - Mijntje Lückerath-Rovers, hoogleraar Corporate Governance
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Frank Peters
Inhoudsopgave
door Mijntje Lückerath-Rovers 15
Over Van winst naar waarde 19
1. De wantrouwende omgeving voert de druk op 23
2. De omgeving als uitgangspunt voor het bestuurlijk handelen 35
3. Moreel leiderschap is geen keuze 55
4. Langetermijnwaardecreatie verankeren in identiteit en bedrijfscultuur 67
5. Bestuurders en toezichthouders samen naar duurzame waardecreatie 85
6. De stakeholders identificeren en categoriseren 101
7. Strategieën voor stakeholderengagement 121
8. Zorgvuldige communicatie met stakeholders in vredestijd en crisistijd 137
9. Verbinding vraagt om structuur, verslaglegging en verantwoording 157
Epiloog: randvoorwaarden voor succesvol stakeholderengagement 177
Bijlagen 183
1. Inventarisatie per stakeholdergroep 185
2. De stakeholderengagementstrategieën 187
3. De Principes en Substainable Development Goals (SDGs) | Verenigde Naties 189
4. Het SDG-stappenplan | VNO-NCW 193
5. Impact meten in de praktijk | Impact Institute 195
6. Measuring Stakeholder Capitalism | World Economic Forum 197
7. The Clarkson Principles | Clarkson Centre for Business Ethics 199
Geraadpleegde en inspirerende literatuur 201
Dankwoord 205
Over de auteur 207
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan