Lees verder
Selini Roozen-Vlachos werkt als inspecteur voor de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Zij coördineert het afdelingsoverstijgend team seksueel grensoverschrijdend gedrag. Ze specialiseerde zich in seksueel geweld (in zorgrelaties). Voor de overstap naar de inspectie werkte ze 16 jaar als GZ-psycholoog met plegers van seksueel geweld.
Meer over de auteursMeToo in de zorgrelatie
Dat gebeurt toch niet bij ons?!
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789024453931Samenvatting
#MeToo heeft een breed maatschappelijk probleem blootgelegd. In diverse sectoren was al aandacht voor seksueel grensoverschrijdend gedrag, maar over één type afhankelijkheidsrelatie bleef het relatief stil: de relatie tussen patiënt en zorgverlener.
Kiezen voor een baan in de zorg betekent dat je ervoor kiest om mensen te helpen, en dat patiënten je vertrouwen om het beste voor hen te doen. Maar in de ongelijke verhouding tussen zorgverlener en patiënt gaat dit niet altijd goed. Toch wordt seksueel grensoverschrijdend gedrag in de zorgverlening niet vaak in verband gebracht met zorgverleners. Begrijpelijkerwijs levert seksueel grensoverschrijdend gedrag van zorgverleners ongemak op: de overgrote meerderheid van hen maakt zich hier niet schuldig aan, en slechts een klein deel beïnvloedt het imago van de hele beroepsgroep.
In dit boek lees je verhalen van patiënten, zorgverleners en hun collega’s – over flirterige appjes met een fysiotherapeut, aanranding door een huisarts en verboden relaties. We zoomen in op hoe seksueel grensoverschrijdend gedrag ontstaat. Wat doe je als je gevoelens ontwikkelt voor een patiënt? Waar ligt de grens? Hoe ga je om met vermoedens van grensoverschrijdend gedrag door een collega? En hoe draag je bij aan het voorkomen ervan?
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Selini Roozen-Vlachos
Over Jan-Willem Weenink
Inhoudsopgave
Deel 1: Waar hebben we het over? 17
1 Wat wordt er bedoeld met #MeToo in zorgrelaties? 19
2 Hoe vaak komt het voor? 33
3 De gevolgen voor de patiënt 44
4 De gevolgen voor de zorgverlener 52
Deel 2: Waarom gebeurt het en wat kan ik doen? 61
5 Waarom gebeurt het? 63
6 Welke factoren dragen nog meer bij? 82
7 Gevoelens in de zorgrelatie 94
Deel 3: Horen, zien, zwijgen 107
8 Waarom patiënten zwijgen 109
9 Waarom collega’s zwijgen 118
Deel 4: Als het aan het licht komt 127
10 Als het toch gebeurt 129
11 Aandacht voor de achterblijvers 138
12 Ben je afgeschreven? 148
Deel 5: Hoe verder? 159
13 De juiste randvoorwaarden 161
14 Bespreken en reflecteren 169
15 Jouw persoonlijke actieplan 177
16 En nu doorpakken 185
Eindnoten 195
Dankwoord 205
De auteurs 207
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan