Lees verder
Chantal Schinkels heeft meer dan tien jaar ervaring in de e-commerce en voorheen begeleidde ze development trajecten voor webshops met miljoenen euro’s omzet. Nu is ze spreker en social tech- en e-commerce-expert Ze is auteur van het boek De IT girl en Het Koopinfuus.
Meer over Chantal SchinkelsHet koopinfuus
Hoe we verslaafd worden gemaakt aan online bestellen
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 1e druk 9789047016663Samenvatting
Online retailers verzamelen op grote schaal data over consumenten, die ze vervolgens weer inzetten om ons nóg meer te laten kopen, schrijft Chantal Schinkels in Het koopinfuus. En dat zonder zich de vraag te stellen of hun werkwijze wel verantwoord is.
Online shoppen is als gokken in een casino geworden waarbij alles erop is gericht om je door te laten spelen. Uit onderzoek blijkt dat 97 procent van de meest gebruikte webshops een vorm van misleiding bevat. Niet alleen de bekende big tech-bedrijven, zoals Google en Amazon, maken zich hier schuldig aan; ook in Nederland worden we op grote schaal aan het koopinfuus gelegd.
In dit boek onderzoekt Chantal Schinkels welke grenzen we precies over gaan en laat ze zien waarom (zelf)regulering keihard nodig is. Daarbij biedt ze bedrijven die wél verantwoord willen gaan werken een heldere blauwdruk en geeft ze een aanzet tot een nieuwe, ethische werkwijze voor de hele sector.
Online misleiding van consumenten is een serieus probleem. Het koopinfuus biedt consumenten en bedrijven eerste hulp bij koopvalkuilen. – Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de Autoriteit Consument & Markt
Chantal daagt uit om kritisch na te blijven denken over de inzet van tech, big data en AI. Haar oproep tot ethisch acceptabele e-commerce is in deze tijd zeer relevant. – Peter Brouwers en Peter Paul van de Beek, engineering managers bij bol.com en hosts van de podcast Techlab
Chantal Schinkels laat zien met welke misleidende trucs en technieken online retailers ons aan het koopinfuus proberen te leggen en pleit voor een nieuwe, ethische benadering in de e-commercesector.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Chantal Schinkels
Inhoudsopgave
Inleiding – wie niet weg is, is gezien 13
1 Aan het koopinfuus 21
2 De onzichtbare wereld van e-commerce 48
3 Heb ik nog een keuze? 71
4 Het modelleren van onze keuzes 85
5 Hacken van je brein 96
6 Het dataproletariaat 124
7 Dark patterns: de donkere kant van het koopinfuus 154
8 Ethische e-commerce 177
9 Het ethisch e-commerce canvas 198
10 Welke kant gaan we op? 231
Dankwoord 253
Noten 255
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan