Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Strategisch management van publieke organisaties

De overheid in paradoxen

Paperback Nederlands 2000 1e druk 9789051898194
Voormalig top 100Totaal 95 dagen
Verkooppositie 2400Hoogste positie: 25
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Managers van publieke organisaties houden zich weliswaar dagelijks bezig met strategie, maar dan vooral in relatie tot het bereiken van de beleidsdoelstellingen. Veel publicaties op strategisch gebied kunnen daarom worden ondergebracht in de categorie strategie & beleid. Het realiseren van de organisatiedoelstellingen, en daarmee de verwante categorie strategie en publieke organisatie krijgt veel minder aandacht. Ten onrechte, want publieke organisaties staan voor de tweeledige uitdaging om zowel de beleidsdoelstellingen te realiseren in de politieke en maatschappelijke dynamiek als de organisatiedoelstellingen te verwezenlijken in de juridische en politiek-bestuurlijke context.

'Strategisch management van publieke organisaties' beoogt een bijdrage te leveren aan de categorie strategie en publieke organisaties, op basis van de strategische concepten die zijn ontwikkeld door Bob de Wit en Ron Meyer. Een essentieel onderdeel van deze concepten is dat problemen worden gedefinieerd als paradoxen. Vooral ervaren managers in private organisaties waarderen de relevantie van deze nieuwe benadering, die internationaal toonaangevend is. Aan de hand van casestudies vertalen de schrijvers in dit boek hun denkwijze over strategisch management nu naar publieke organisaties. Het boek biedt, in een verrassende combinatie van theorie en praktijk aankomende en ervaren managers en consultants in publieke organisaties een nieuw inzicht in strategische vraagstukken.

Specificaties

ISBN13:9789051898194
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:164
Druk:1
Verschijningsdatum:14-12-2016
Hoofdrubriek:Non-profit
ISSN:

Lezersrecensies

4.0 van de 5
2 stemmen
0
2
0
0
0

Over Bob de Wit

Prof. dr. Bob de Wit is een visionaire wetenschapper en Hoogleraar Strategisch Leiderschap verbonden aan het Center for Strategy, Organization & Leadership van Nyenrode Business Universiteit. Zijn belangrijkste research onderwerp is de transformatie van organisaties, sectoren en samenlevingen als gevolg van digitale technologieën, biotechnologie en duurzame energie oplossingen. Bob is een gewaardeerd 'inspirational speaker', en geeft presentaties en key notes aan grote groepen. Zijn doel is om private en publieke leiders voor te bereiden op de economische en maatschappelijke revolutie in de komende jaren. Bob is (co-)auteur van vele boeken, artikelen, boekhoofdstukken, cases en teaching notes op het gebied van strategisch management. Verschillende edities van zijn boek ‘Strategy: An International Perspective’ (1994, 1998, 2005, 2010, 2014, 2017, 2020) worden gebruikt op universiteiten en business schools in meer dan 70 landen in de gehele wereld. Bob's boeken worden beschouwd als de ‘paradox school of thought in strategy’. Zijn meest recente boeken zijn ‘Society 4.0’ (VMN, 2021) en ‘Democratie 4.0’ (VMN, 2023). Bob heeft gedoceerd in meer dan 50 landen op alle continenten. Hij doceert bij Nyenrode Business Universiteit vooral in executive programma's zoals New Board Program, de Commissarissencyclus, Executive MBA en Strategic Leadership Program, en in in-company programma's. Hij heeft meerdere onderwijsprijzen ontvangen op de Erasmus Universiteit (Rotterdam School of Management), Universiteit Maastricht en Nyenrode Business Universiteit. Bob de Wit heeft een Bachalor's diploma in psychologie, Universiteit van Utrecht, een Master's diploma van de IIB in Delft, en een PhD in de bedrijfswetenschappen van de Erasmus Universiteit. Van 1986 tot 1996 was hij universiteit docent aan de Rotterdam School of Management, en van 1996 tot 2012 Professor of Strategy and Associate Dean for Research at the Maastricht School of Management. Hij was lid van de Advisory Board of the Journal of Change Management en van de Strategic Management Society Review Board. Bob de Wit is directeur en oprichter (1986) van Strategy Works, een strategy consulting bedrijf, en mede-oprichter en voorzitter van de Coöperatieve Vereniging Society 4.0.

Andere boeken door Bob de Wit

Over Ron Meyer

Ron Meyer (1962) is hoogleraar Strategisch Leiderschap bij TIAS, de business school van Tilburg University, en bij de Antwerp Management School, de business school van de Universiteit Antwerpen. Daarnaast is hij directeur van de Center for Strategy & Leadership. Hij is auteur van vele toonaangevende managementboeken en -artikelen, waaronder 'Leadership Agility' (met Ronald Meijers) en 'Strategy: Process, Content, Context' (met Bob de Wit). Meyer werkt al 30 jaar aan managementvraagstukken als consultant voor nationale en internationale bedrijven. 

Andere boeken door Ron Meyer

Over Kees Breed

Kees Breed (1955) studeerde af als politicoloog aan de Universiteit van Amsterdam. Hij kent het functioneren van overheidsorganisaties van binnenuit. Hij was, als ambtenaar van het ministerie van Binnenlandse Zaken, onder meer co-secretaris van het Beraad van Secretarissen-Generaal. Hij coördineerde het beleid met betrekking tot de organisatie en het functioneren van de rijksdienst. Ook werkte hij twee jaar als diplomaat in Brussel, verbonden aan de Nederlandse Permanente Vertegenwoordiging bij de Europese Unie. In 1997 trad hij in dienst van Cap Gemini Nederland, als senior business consultant bij de Divisie Overheid. Kees Breed publiceerde een groot aantal artikelen en leverde bijdragen aan boeken over overheidsmanagement en kennismanagement. In 1996 schreef hij 'Democratie na 2000', 'Zingeving, vrijheid en politiek in de narratieve maatschappij.

Andere boeken door Kees Breed

Inhoudsopgave

Deel 1 - Strategisch doel

1. Strategie voor overheidsmanagers
2. Het doel van overheidsorganisaties

Deel 2 - Strategisch beleid

3. Strategie voor een directie of dienst
4. Strategie voor een ministerie, provincie of gemeente
5. Strategie voor een netwerk van organisaties

Dele 3 - Strategische context

6. Internationale context
7. Beleidsveld context
8. Organisationele context

Deel 4 - Strategisch proces

9. Strategisch denkproces
10. Strategievormingsproces
11. Strategisch veranderingsproces

Deel 5 - Strategische dialoog

12. Denken in termen van strategische paradoxen

Noten
Register
Over de schrijvers

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategisch management van publieke organisaties