Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

10 Retailparadoxen

40 succesvolle ondernemers geven hun visie op 2010

Gebonden Nederlands 2006 1e druk 9789069466675
Voormalig top 100Totaal 60 dagen
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Samenvatting

Waar staat 'Retail Nederland' in 2010? Die vraag legden onderzoeker Frank Quix en journalist Mark Hemmer voor aan veertig zeer uiteenlopende Nederlandse retailers. De reeks gesprekken leverde geen eenduidig antwoord op, maar wel tien interessante paradoxen waarmee retailers in de toekomst zeker te maken krijgen. Brancevervaging bijvoorbeeld, hoeft geen bedreiging te zijn voor de specialist, maar biedt deze juist kansen. En de grote retailketens concurreren niet langer met de local heroes, maar ze helpen hen in het zadel om zo het winkelaanbod in de steden aantrekkelijk te houden.

De tien paradoxen zijn in heldere en toegankelijke taal beschreven en zijn los van elkaar te lezen, zodat de lezer naar eigen inzicht door het boek kan 'zappen'. Portretten en uitspraken van de geïnterviewde zakenmensen larderen de tekst. Ten slotte biedt het Winkelkompas aan het eind van elk hoofdstuk de retailer concreet advies hoe in te spelen op de trends van 2010. '10 Retailparadoxen' biedt een interessant, toegankelijk en concreet kijkje in de retailwereld van 2010.

Specificaties

ISBN13:9789069466675
Trefwoorden:toekomst, trends, retail
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:144
Druk:1
Verschijningsdatum:5-4-2006
Hoofdrubriek:Marketing
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
10 Retailparadoxen
Eric van Arendonk | 15 april 2008
In 2006 bestond het Hoofdbedrijfschap Detailhandel 50 jaar. Naar aanleiding van dit jubileum heeft men bij een veertigtal retailers, groot en klein, een interview afgenomen. De belangrijkste vraag die hen gesteld is: 'hoe kijken jullie aan tegen allerlei trends die de toekomst van de sector bepalen?' De antwoorden op deze vraag zijn samengevoegd in 10 zogenaamde paradoxen wat uiteindelijk leidt tot een visie op retail in 2010. De geïnterviewde retailers lijken een dwarsdoorsnede te zijn. De overeenkomst tussen hen is dat ze tot 2006 succesvol zijn. Zowel grote als kleine retailers geven hun visie. Opvallend is dat deze visies op zich niet ver uiteenlopen.
Lees verder

Lezersrecensies

4.2 van de 5
6 stemmen
3
1
2
0
0

Over Frank Quix

Frank Quix groeide op in een detailhandelsgezin en studeerde Bedrijfskunde en Accountancy aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij startte zijn carrière als accountant bij Moret Ernst & Young (EY), later maakte hij de overstap naar Deloitte. Sinds 2003 is hij managing director en partner van Q&A Insights & Consultancy, een adviesbureau voor retail. Dit bureau is sinds 2012 memberfirm van de Ebeltoft Group, waar Quix in 2019 bestuursvoorzitter is geworden. Quix geeft sinds 1996 les aan universiteiten, eerst aan de Rijksuniversiteit Groningen en vanaf 2005 aan de Universiteit van Amsterdam, waar hij is verbonden aan de Anton Dreesmann Leerstoel voor Retailmarketing. Quix is een veelgevraagd spreker op congressen in binnen-en buitenland en geeft regelmatig workshops, incompany opleidingen bij retailers en retailgerelateerde organisaties. In 2019 verscheen de 7e druk van zijn boek Retailmarketing. Dit boek behandelt het strategische en tactische retailmarketing-proces. Andere boeken van zijn hand zijn: Gevecht om het maagaandeel, 10 retail paradoxen en een bundeling van columns die eerder zijn verschenen in vakbladen.

Andere boeken door Frank Quix

Inhoudsopgave

Woord vooraf
Inleiding
Het winkelkompas

1. Consumentenparadox: De consument wil alle kanten uit
2. Tijdparadox: Geen tijd is ook tijd
3. Locatieparadox: Het winkelhart vecht met de periferie
4. Brancheparadox: Branchevervaging leidt tot specialisatie
5. Prijsparadox: Niet alleen de prijs telt
6. Internetparadox: Clicks en bricks gaan hand in hand
7. De kassaparadox: Niet iedere bezoeker is een koper
8. Reclameparadox: Internet heeft de huis aan huis folder nog niet verdrongen
9. Ondernemersparadox: Regelgeving smoort kansen
10. Conclusie: Schaalgrootte zegt niets over succeskansen

Literatuurlijst
Colofon

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        10 Retailparadoxen