Ir. W.F.J. Verhoeven studeerde electrotechniek aan de TH Eindhoven en daarna Sociale Wetenschappen aan de UvG.
Meer over Willem VerhoevenZelfsturing en samenwerking
Paperback Nederlands 2002 2e druk 9789075353099Samenvatting
Dit boekje gaat over de spanning tussen individualisme en coöperatie en hoe organisaties met deze spanning omgaan. De eerste vraag is zeer basaal. 'Is samenwerking wel mogelijk?' Het antwoord op deze vraag is simpel: ja. Het bewijs hoef ik u niet te leveren. U ziet zelf elke dag vormen van samenwerking. Twee gemeentewerkers planten samen een boom. De een houdt hem vast, terwijl de ander er zand tegenaan gooit. U loopt vast in uw computerprogramma en vraagt iemand u even te helpen. Samenwerking bestaat, dus is het mogelijk. Maar we zien ook dagelijks het tegendeel van samenwerking: tegenwerking, competitie, oorlog.
We kunnen blijkbaar wel samenwerken. Maar is het onze primaire neiging om het te doen? En zijn we er wel geschikt voor? Is de mens niet per definitie egoïstisch? Streeft hij niet zijn eigen belang na ten koste van anderen?
In onze huidige maatschappij ligt een sterk accent op individualisme, maar de ontwikkeling naar meer coöperatie is reeds waar te nemen. Steeds meer mensen bereiken in hun persoonlijke ontwikkeling de hoogste niveau's zoals Maslow die gedefinieerd heeft. Gezonde organisaties ontwikkelen op een soortgelijke manier mee.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. De mens, een sociale individualist?
2. Hoe organisaties tegemoet komen aan behoeften
3. Samenwerking tussen zelfstuurders
4. Bevorderen van samenwerking
5. Synthese tussen coöperatie en individualisme
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan