Lees verder
Stephan Obdeijn is onderwijskundige. Hij is partner bij ECM Performance, ROI Certified Professional en betrokken bij veel evaluatie- en effectmetingsvraagstukken en -projecten.
Meer over de auteursHaal je kop uit het zand!
Leren met zichtbaar resultaat
Gebonden Nederlands 2023 4e druk 9789083075440Samenvatting
Organisaties in de VS stellen voor ongeveer 4% van de leerinterventies vast of ze bijdragen aan de organisatiedoelstellingen. In Nederland is dat waarschijnlijk niet meer dan 1%.
Als we weten dat:
- organisaties die structureel hun prestaties en processen evalueren beter presteren dan bedrijven en organisaties die dat niet doen
- we in Nederland meer dan 1,5 miljard euro hebben besteed aan bedrijfsopleidingen,
Hoe kan het dan dat organisatie en hun managers vaak veel tijd én geld investeren in het leren en ontwikkelen van hun medewerkers zonder dat ze weten wat dit eigenlijk oplevert?
Wij hebben de afgelopen jaren veel collega’s gesproken die het lastig vinden een goede evaluatie voor hun leerinterventies op te zetten en uit te voeren. ook zien we dat zowel HRD-ers als (lijn)managers het niet altijd ‘handig’ vinden om het resultaat van leerinterventies zichtbaar te maken. Steken we onze kop liever in het zand?
Met dit boek geven Stephan Opdeijn en Metteke Lubberts concrete handvatten en voorbeelden voor HRTD-professionals die het rendement van hun inspanningen zichtbaar willen maken. Centraal staat hierbij de methode van het Effectmetingsplan. Deze methode is de afgelopen tien jaar in verschillende bedrijven en projecten toegepast en doorontwikkeld. Ervaringen, nieuwe inzichten en ontwikkelingen zijn in een update van dit boek verwerkt.
We dagen HRD-ers met dit boek uit om een stap te maken! Haal je kop uit het zand!
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Stephan Obdeijn
Over Metteke Lubberts
Inhoudsopgave
Je kunt dit boek op verschillende manieren lezen. Als je direct aan de slag wilt met een Effectmetingsplan, begin je bij hoofdstuk 3, de kern van het boek. Wil je meer informatie over het hoe en waarom van het zichtbaar maken van resultaat van leerinterventies, begin dan gewoon bij hoofdstuk 1.
Hieronder lees je kort wat de inhoud is van alle hoofdstukken.
Hoofdstuk 1: Inleiding
In de inleiding delen we de meest gehoorde argumenten met je waarom organisaties wel of niet investeren in het zichtbaar maken van de resultaten van leerinterventies.
Hoofdstuk 2: Gericht evalueren
In dit hoofdstuk geven we je achtergrondinformatie, handvatten en tips om je evaluatieproces effectief en efficiënt in te richten. We reiken je een kapstok aan om keuzes te maken en prioriteiten te stellen voor leerinterventies die het waard zijn om te evalueren.
De volgende onderwerpen komen hierbij aan bod:
-Wat is evalueren?
-Waarom zou je evalueren?
-Als je gaat evalueren, wat dan?
-Wat mag een evaluatie kosten?
-Checklist Opdracht aan jezelf
Hoofdstuk 3: Het Effectmetingsplan
Dit is de kern van het boek. In dit hoofdstuk werken we de vijf stappen (Inhoud, Niveau, Criteria, Methode, Meetlat) van het Effectmetingsplan als volgt uit:
-Korte theoretische achtergrond
-Uitwerking in het Effectmetingsplan aan de hand van de twee doorlopende praktijkcases van het Astma Fonds en Waterleiding Maatschappij Limburg (WML).
Vragen aan de opdrachtgever
Aandachtspunten
Voorbeeld uit een andere organisatie
Hoofdstuk 4: Ondersteunende tools
In dit hoofdstuk laten we zien met welke hulpmiddelen je het evaluatieproces kunt ondersteunen. We beschrijven de kenmerken van verschillende tools en hun voordelen voor het evaluatieproces. Ook geven we aan waarvoor je een tool kunt inzetten.
Hoofdstuk 5: Evalueren bevorderen
In de praktijk zien we een aantal factoren die het evalueren van leerinterventies belemmeren of juist bevorderen. Waarom zeggen we dat we evaluatie belangrijk vinden, maar voeren we het in de praktijk zo weinig uit? Waarom willen we graag de ‘business impact’ laten zien, maar doen we dit in de praktijk niet?
In dit hoofdstuk geven we je argumenten, aanpakken en aandachtspunten die je kunt gebruiken in jouw organisatie.
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan