Jaap Walter laat zien hoe een initiatief met meerdere partijen een succesvolle start maakt. Hij heeft jarenlang als proces- en projectleider en opleider in de industrie, gezondheidszorg en lokale overheid gewerkt. In 2022 promoveerde hij aan de TU Eindhoven bij prof. M. Weggeman en dr. M. Cloodt op het voorspel voor een succesvolle samenwerking.
Meer over Jaap WalterHet Voorspel - Succesvol initiatieven starten met meerdere partijen
Gebonden Nederlands 2023 1e druk 9789083360706Samenvatting
Veel samenwerkingsverbanden tussen verschillende partijen verlopen moeizaam omdat van tevoren niet goed is onderzocht hoe de initiatiefnemers het eens kunnen worden over wat ze met de samenwerking willen bereiken.
In deze beginfase, de inceptiefase genoemd, moeten de betrokken partijen het eens
worden of zij samen een probleem of kans kunnen omzetten in gedeelde ideeën over een product of dienst, evenals over het proces dat daarvoor nodig is.
Over dit veelvoorkomende nogal 'schimmige voorspel' van multi partner initiatieven met meerdere partijen is nog weinig bekend, met als gevolg dat meer dan 50 procent van de initiatieven sneuvelt.
Initiatieven starten met meerdere partijen is aan de ene kant een voor de hand liggende optie om met gezamenlijke kwaliteiten een gewenst product of een nuttige dienst op te leveren. Aan de andere kant is het een veld met voetangels en klemmen met als risico een ergerlijke verspilling van tijd en geld.
De vragen die spelen zijn: ‘Wat zijn de cruciale activiteiten om het initiatief levensvatbaar te maken?’ Waar moeten partijen aan denken? Wat is de agenda bij de aanvang van een Multi Partner Initiatief?’
Dit boek geeft een praktische handleiding voor het opzetten van een levensvatbaar en succesvol samenwerkingsverband.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1 Wat maakt multi-partner initiatieven lastig?
1.1 Wat is een MPI?
1.2 Waarom zijn MPI’s nodig?
1.3 Wat is de inceptiefase?
1.4 De problemen bij MPI’s (zonder inceptiefase)
1.5 Consequenties van een slechte start
1.6 Wat zijn de bedoelingen met de inceptiefase?
1.7 De opgave om MPI’s in te richten
1.8 De taken van de verantwoordelijke(n) voor de interceptie
2 Zet bouwstenen voor levensvatbaarheid centraal
2.1 Inceptie: het begin van samenwerking
2.2 Inceptie: ontdekken van de levensvatbaarheid
2.3 De uitkomst van de inceptiefase
3 Voer verrijkende activiteiten uit
3.1 Introductie
3.2 Voor de inceptiefase is de procesmatige aanpak de beste
3.3 De denkwijze: het verrijken van ideeën
3.4 De werkwijze: divergeren, convergeren en consolideren
3.5 Typische divergentie-activiteiten in de inceptiefase
3.6 De Interventiebox
3.7 Waarom leiden deze activiteiten tot opbouw van de levensvatbaarheid?
3.8 De weging van de levensvatbaarheid door ondersteuners
4 Consolideer en eindig met een propositie
4.1 Het nut van consolideren
4.2 Het propositiedocument als consolidatieovereenkomst
5 Bepaal de aard van het MPI
5.1 De varianten van de inceptiefase
5.2 De reguliere variant
5.3 De kloostervariant
5.4 De circusvariant
5.5 De snelle variant
6 Bouw een sterke relatie op
6.1 Zorg voor onderling vertrouwen
6.2 Organiseer over de grenzen van partnerorganisaties heen
6.3 Bescherm en gebruik elkaars kennis
6.4 Overeenkomst tussen partijen
7 Gebruik een passend instrumentarium
7.1 Pas creatieve technieken toe
7.2 Heb aandacht voor filters in interactie
7.3 Hanteer timeboxing
7.4 Stimuleer beeldvorming met werkvormen
7.5 Maak en procesontwerp
7.6 De navigatietool voor de keuze van activiteiten
7.7 Denk na over de toekomstige samenwerkingsvorm
Bijlagen
Bijlage 1 Activiteiten voor de reguliere variant
Bijlage 2 Activiteiten in de kloostervariant
Bijlage 3 Activiteiten in de circusvariant
Bijlage 4 Activiteiten in de snelle variant
Bijlage 5 Relevante begrippen voor multipartij-initiatieven
Bijlage 6 Protocol voor evaluatie van inceptiefasen
Over de auteur
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan