Lees verder
Bas van Gils is bedrijfspsycholoog. Hij was o.a. verantwoordelijk voor leiderschapsontwikkeling bij Center Parcs, en adviseur en manager bij adviesbureau GITP. Momenteel is hij partner bij Reflect Bedrijfspsychologen. In zijn assessment- en coachingspraktijk ontmoette hij honderden collega adviseurs/consultants. Op persoonlijk en professioneel niveau. De kern van deze ervaringen deel
Meer over Bas van GilsStevig staan in advies
Navigatie voor leergierige adviseurs en consultants
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789089656605Samenvatting
In onze diensteneconomie heeft het vak van adviseur, of consultant als je dat een betere benaming vindt, een enorme vlucht genomen. Hele volksstammen hebben er hun beroep van gemaakt: coaches, beleidsmakers, interne controllers, business consultants, de lijst is haast eindeloos. Raadgevers en wegwijzers in een steeds minder overzichtelijke wereld. Over leiderschap zijn inmiddels bibliotheken volgeschreven maar de beroepsgroep van adviseurs komt er erg bekaaid van af. Zij hebben zonder enige twijfel hun expertise of wijsheid op een bepaald vakgebied, maar hoe worden – of blijven – ze invloedrijk in de hedendaagse kakafonie waarin iedereen een duidelijke mening heeft en het beter denkt te weten?
Dit boek is bestemd voor de adviserende professionals. Het neemt je mee langs angsten en belemmeringen, valkuilen en vreugdes, op weg naar het knetterende adviesgesprek waarin jij echt je toegevoegde waarde kunt laten zien. En het leidt langs de allergieën en onderbewuste verwachtingen van de klant. Waar zitten bij hem of haar de knoppen?
Stevig staan in advies is geen tobberig boek. Integendeel; er valt juist veel te grinniken. Stapsgewijs scherper en brutaler worden, en daarmee invloedrijker, dat is de kunst. Een gids en bemoediging voor met name junior en medior adviseurs/ consultants.
Wat had ik dit boek graag eerder gehad! Exact de inzichten die je kunnen helpen als adviseur. Bas schrijft lichtvoetig waardoor het heel vlot leest. - Muriël Weinstein, Ordina operations lead
Bas wijst je de weg langs dilemma’s waar elke adviseur mee te maken krijgt. Met prikkelende vragen en praktische tips helpt hij je te groeien in je vak. Dankzij zijn humor leest dit boek bovendien als een trein. - David schelfhout, adviseur bij Andersson Elffers Felix (AEF)
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Bas van Gils
Inhoudsopgave
Inleiding waarom dit boek lezen en ‘actief ondergaan’? 11
I Adviseren, waar heb dat nou voor nodig? 17
• Nederland adviesland: je past in een traditie 18
• De witte meute, hoelang nog? 20
• Iedereen adviseert iedereen: een uiterst effectieve menselijke kwaliteit 20
• Wanneer advies inwinnen of aanleveren? 21
• Onze eed van Hippocrates: kwaliteit en zuiverheid 24
• Ontmoeting met Koen 26
II Adviseur en belemmering 31
• Moed als het moet 32
• Geef mij je angst: hoe overtuigender te worden 33
• Kritiek als cadeautje, durf jij het uit te pakken? 41
• Let jij op je dode hoek? 44
• Adviseur en commercie: je hoeft geen deurentrapper te zijn 46
III Adviseur en doorbraak 51
• Je comfortzone oprekken: van terughoudend naar gedurfd 52
• Hoe brutaler hoe beter? 56
• De brutale vraag: jouw simpele entreebewijs 57
• Ontmoeting met Maike 60
• Bateson’s piramide: wie wil je zijn? 64
• Ontmoeting met Lucie 72
IV Adviseur en eigenaardigheden 75
• Adviseur en bijgeloof: hoe vatbaar ben jij? 76
• De adviseur als activist: heb jij een ideële kant? 78
• Adviseur en verschijning: communiceren met je hele hebben en houwen 80
• Adviseur en vorm van de dag: heb jij goud in de mond vandaag? 82
V Het gezichtspunt van de opdrachtgever of ontvangende partij 85
• Der Mensch, ein Nein-sager? 87
• Allergieën bij de opdrachtgever; welke roep jij weleens op? 87
• Ontmoeting met Marieleen 97
• De waarde van het afwijkende geluid 101
• Ontmoeting met Marcel 103
• Ontmoeting met Robert 109
VI Naar een goed samenspel, swingend of schurend 113
• Het knetterende adviesgesprek: connect–profile–energize 114
• Het onderbewuste naar boven gehaald 117
• Ontmoeting met Kaan 119
• Adviseur en taalbeheersing; over jargon en jeukwoorden 123
• De adviseur in zijn omgeving: meerderheids-minderheidsinvloeden 125
• Adviseur en organisatiecultuur 127
• Geven, matchen of nemen? 131
• Ontmoeting met Stef 133
VII Samenvattend: notities voor professionele en persoonlijke groei 137
• Als je fout zit… 140
• Fris blijven, hoe doe je dat? 142
• Hoe blijf je blijmoedig? 145
• Durf ook je eigen deviante stem te zijn 146
• Benoem het als project of persoonlijk experiment 148
• Eenpitter of meerpitter? 149
• Over ambitie 151
• Wandelen, niet rennen! 152
Epiloog 153
Geraadpleegde literatuur 157
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan