Renata is als zelfstandig adviseur gespecialiseerd in overheidscommunicatie. Ze helpt organisaties met het professioneel organiseren van hun communicatie. Inhoudelijk ligt haar focus op inclusieve communicatie en de gevolgen van digitalisering.
Meer over de auteursCommuniceren met focus - voor meer maatschappelijke impact
Een gids voor teams Communicatie bij publieke organisaties
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789090364735Samenvatting
Veel teams Communicatie worden geregeerd door de waan van de dag. Bestuurders vragen steeds meer advies en ondersteuning. Vakafdelingen en uitvoeringsorganisaties zijn communicatief niet altijd even vaardig en willen graag geholpen worden. En inwoners? Die worden soms overspoeld door irrelevante uitingen en voelen zich regelmatig niet gehoord of gezien. Teams Communicatie krijgen uit de hele organisatie talloze vragen en verzoeken om advies en ondersteuning.
De meeste hebben er in de afgelopen jaren veel taken bij gekregen, maar geen capaciteit. Geen wonder dat veel teams bezig zijn met de vragen: wat doen we wel en wat doen we niet? Renata Verloop en Aart Paardekooper ontwikkelden de methodiek ‘Communiceren met focus’ om teams Communicatie te helpen daar een antwoord op te geven. Focus aanbrengen doet Communicatie niet alleen, maar in nauwe samenwerking met bestuur en organisatie.
Hierbij staan maatschappelijke opgaven centraal. Een belangrijk onderdeel van de methodiek is dat teams telkens de blik naar buiten leggen en adviseren op basis van de verwachte én werkelijke impact van communicatie op de samenleving. De auteurs begeleiden inmiddels vele overheidsorganisaties bij het toepassen van deze methodiek.
Dit boek is bedoeld als een nadere kennismaking voor iedereen die met meer focus wil communiceren. Het is ook een naslagwerk voor wie er al mee bezig is. In het boek wordt de methodiek stap voor stap uitgelegd en delen de auteurs vele voorbeelden uit de praktijk .
Specificaties
Lezersrecensies
Over Aart Paardekooper
Inhoudsopgave
DEEL I WAAROM COMMUNICEREN MET FOCUS?
Hoofdstuk 1 Wat is Communiceren met focus?
Hoofdstuk 2 Van bureaumodel naar focusmodel
Hoofdstuk 3 Inzicht in je capaciteit met het Tijdsmodel
Deel II FOCUS KIEZEN
Hoofdstuk 4 De communicatiewaarden
Hoofdstuk 5 Het afwegingskader voor communicatieprioriteiten
Hoofdstuk 6 Het prioriteitenoverzicht
Hoofdstuk 7 Prioriteitenkalender
Hoofdstuk 8 Kiezen met bestuur en organisatie
Deel III FOCUS ORGANISEREN
Hoofdstuk 9 De belofte van Communicatie
Hoofdstuk 10 Prioriteitenteams
Hoofdstuk 11 Rol(len) van Communicatie
Deel IV FOCUS OP IMPACT
Hoofdstuk 12 Adviseren op basis van impact
Hoofdstuk 13 Omgevingsmonitoring
Hoofdstuk 14 Inwoners betrekken
Hoofdstuk 15 En nu aan de slag! Zeven tips voor een snelle start
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan