John Hattie is Professor and Director of the Melbourne Education Research Institute at the University of Melbourne, Australia and honorary Professor at the University of Auckland, New Zealand.
Meer over de auteurs10 denkkaders voor schoolleiders om leren zichtbaar te maken
Hoe je overtuigingen het schoolsucces positief kunnen beïnvloeden
Gebonden Nederlands 2022 1e druk 9789461183064Samenvatting
Hoe leraren denken over leren en over hun eigen rol hierin.
Denkkaders – je innerlijke overtuigingen – zijn bepalend voor je rol als schoolleider. Hoe je denkt over de impact van de door jou gekozen leiderschapspraktijken heeft namelijk meer effect op de prestaties van leerlingen dan die leiderschapspraktijken zelf.
Meer dan vijfentwintig jaar onderzoek naar Visible Learning leert ons dat schoolleiders een belangrijke rol spelen bij het selecteren, implementeren en evalueren van effectieve interventies.
In dit boek komen tien bekende onderwijsexperts aan het woord die ieder een denkkader voor succesvol leiderschap voor hun rekening nemen. Elk hoofdstuk behandelt een denkkader dat is gericht op leren zichtbaar maken, met als doel de leerprestaties naar een hoger niveau te tillen.
Dit boek biedt:
• de meest actuele bevindingen uit het Visible Learning-onderzoek, inclusief de factoren die elk denkkader ondersteunen;
• praktische ideeën voor schoolleiders om strategieën met een grote impact te implementeren in scholen;
• praktijkvoorbeelden, checklists en oefeningen om leraren te helpen hun eigen denkkaders te verduidelijken en te verfijnen.
Als je deze denkkaders cultiveert, is de kans groot dat jouw leiderschap een positief effect zal hebben op schoolsucces.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Dit boek bevat bijdragen van 7
Inleiding – John Hattie en Raymond Smith 11
1. Ik evalueer mijn impact op het leren van mijn leraren/leerlingen – Janet Clinton 21
2. Ik zie assessments als informatie over mijn impact en de volgende stappen die ik kan zetten – Dylan Wiliam 33
3. Ik werk samen met mijn collega’s en mijn leraren aan mijn visie op vooruitgang en op mijn impact – Jenni Donohoo 43
4. Ik ben een ‘change agent’ en ik geloof dat alle leraren en leerlingen zich kunnen verbeteren – Michael Fullan 51
5. Ik zoek liever de uitdaging, dan dat ik alleen maar ‘mijn best doe’ – Zaretta Hammond 59
6. Ik geef feedback en help leerlingen/leraren die te begrijpen.
De feedback die ik krijg, interpreteer ik en ik handel ernaar – Peter M. DeWitt 67
7. Ik ben bezig met zowel dialoog als monoloog – Douglas Fisher, Nancy Frey en Dominique Smith 75
8. Ik informeer leraren en leerlingen heel precies over hoe een goed resultaat eruitziet – Laura Link 85
9. Ik bouw relaties en vertrouwen op, zodat het leren zich kan afspelen op een plek waar het veilig is om fouten te maken en van anderen te leren – Sugata Mitra 93
10. Ik focus op het leren en de taal die daarbij hoort – Jim Knight 103
Conclusie – John Hattie en Raymond Smith 109
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan