Lees verder
Paul ter Heyne studeerde economische wetenschappen en filosofie en begon zijn carrière in de reclame. Tot hij op een dag besloot dat hij het spel niet meer wilde meespelen. Sindsdien verzet hij zich als publicist tegen de ongebreidelde invloed van reclame op ons leven.
Meer over Paul ter HeyneGenoeg van reclame
Over de ondermijnende invloed van marketing en reclame en wat we eraan kunnen doen
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789461265319Samenvatting
We worden overstelpt met reclame van ondernemingen die niet alleen op ons geld uit zijn, maar ook op onze intiemste voorkeuren. Dat moet stoppen, genoeg is genoeg.
Dit boek geeft een confronterend beeld van de invloed van reclame op ons leven. Nog nooit deed een auteur zo'n uitgebreid onderzoek naar alles wat er mis is in de reclamewereld. Lees hoe bedrijven miljarden uitgeven om met behulp van technologische en psychologische trucs alles te weten te komen over onze identiteit, onze verlangens, behoeften en voorkeuren, en hoe ze deze schaamteloos proberen te beïnvloeden.
Aan de hand van nuchtere feiten en anekdotes, met humor en gedrevenheid beschrijft Paul ter Heyne waarom het hoog tijd is dat reclame aan banden wordt gelegd. Want marketing en reclame zijn niet alleen irritant en schadelijk voor onze cultuur en gezondheid, ze jagen bovendien onze consumptie op in een tijd waarin we verspilling en klimaatschade moeten beperken.
'Wie dit leest, zal voorgoed met andere ogen naar reclame kijken.'
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Paul ter Heyne
Inhoudsopgave
Inleiding
DEEL I
1. De verwording van de reclame
2. Heeft de consument een vrije keuze?
3. Marketing leidt tot verspilling en klimaat- en gezondheidsschade
4. Is verspilling inherent aan het kapitalisme?
DEEL II
5. Intuïtieve heuristieken
6. Associaties en priming
7. Fouten maken zit in ons
8. Marketeers zijn de individuele klant te slim af
DEEL III
9. Dataïsme, de plaag van data en algoritmen voor jou als consument
10. De schadelijke effecten van datamining en gezichtsherkenning
11. Hoe de marketeers van de Big Silicon Six de maatschappij ontwrichten
12. Waarom marketeers ons beter kennen dan wij ons zelf kennen
DEEL IV
13. Multinationals versterken hun grip op klanten via machtsconcentratie
14. Misselijkmakendemarketingpraktijken
15. De ellende die marketeers over ons uitstorten
16. De ellende die marketeers nog gáán aanrichten
17. Ook overheid en semioverheid laten zich kapen door marketeers
18. De Nederlandse loterijen; alles wat mis is aan marketing
DEEL V
19. Hoe kon het zo ver komen met de macht van marketeers?
20. Hoe het prisoner's dilemma de wereld kan bevrijden van reclame
21. Gaat afschaffen van reclame ten koste van economische groei?
22. Conclusie: inperken van reclame en marketing maakt de wereld beter
DEEL VI
Eindnoten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan