Lees verder
Hanna Boersema-Vermeer houdt zich als adviseur Organisaties Ontwikkelen en Veranderen bezig met vraagstukken rondom verandermanagement.
Meer over de auteursWerken met Leren Veranderen
Werkboek voor veranderaars in opleiding en praktijk
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789462760752Samenvatting
'Leren Veranderen' (De Caluwé & Vermaak) is al bijna twintig jaar zowel een standaardwerk als een bestseller over veranderkunde. Ter aanvulling en verdieping van dat handboek is er nu een werkboek met allerlei werkvormen. Die zijn geschreven en getoetst door praktijkmensen. Het werkboek biedt elke veranderaar materiaal om krachtiger met het gedachtegoed te (leren) werken.
Ben je ook nieuwsgierig hoe andere praktijkmensen feitelijk diagnosticeren? Ben je op zoek naar de kern van de veranderopgaaf? Hoe je een veranderstrategie bepaalt? Hoe je een verandertraject concreet vorm geeft en hoe je interventies combineert? Of hoe je verandervoorkeuren ontdekt en bespreekt?
In 'Werken met Leren Veranderen' vind je tal van aanpakken, oefeningen, uitwerkingen, beschouwingen en cases. Sommige bijdragen kun je concreet inzetten of navolgen, andere zijn bedoeld ter inspiratie of ter discussie. Je kunt ze gebruiken voor je eigen ontwikkeling, voor een opleiding of voor je veranderteam.
Léon de Caluwé: "De theorie en de concepten uit Leren Veranderen krijgen nu echte handen en voeten: een feest voor werkers in de veranderpraktijk."
Hans Vermaak: "Kennis komt pas tot leven als je ermee gaat spelen. De bijdragen in dit boek getuigen daarvan en inspireren lezers hopelijk tot hetzelfde."
'Werken met Leren Veranderen' is onder redactie van Hanna Boersema-Vermeer en Gertjan de Groot tot stand gekomen.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Hanna Boersema-Vermeer
Over Gertjan de Groot
Inhoudsopgave
1. Introductie: Werken met Leren Veranderen
Literatuurtips Introductie: Werken met Leren Veranderen
Deel I: Werken met het kleurendenken
Inleiding
2. Botsende logica’s — Erna Scholtes
3. Veranderen als een blauw-ig proces — Rudy Kor
4. Aandachtige betrekkingen — Andries Baart
5. De echte organisatieontwikkelaars? — Ernst Drukker
6. Witwerk. Van Malevich tot De Caluwé — Mieke Moor
7. Empirische data uit de kleurentest — Léon de Caluwé
8. Werken met de kleuren — Hanna Boersema-Vermeer
9. Er was eens … een sprookje — Léon de Caluwé
10. Kleuren in organisaties zichtbaar maken — Gertjan de Groot
11. Een kleurrijke vakantie — Léon de Caluwé
12. De kleurentest en het kleurenverhaal in tienertaal — Simone Lugtmeijer
Literatuurtips Werken met het kleurendenken
Deel II: Diagnose: proces van waarnemen en begrijpen
Inleiding
13. Meer zien door meervoudig te kijken — Juliska van Rossum en Rik Braams
14. The color changing card trick — Hans Vermaak
15. De kunst van het betekenis scheppen. Marco Polo en Kublai Khan volgens Italo Calvino — Bart van Rosmalen
16. De antropologische wijze van onderzoeken en diagnosticeren — Jacqueline Franssens
17. Wat is hier aan de hand? — Hoe maak ik een diagnose? — Hanneke Elink Schuurman
18. Diagnose bij crises in ziekenhuizen — Hein Abeln en Maret van der Wees
19. Actieonderzoek: continu diagnosticeren ter bevordering van twijfel — Wouter Landman, Roderik Kouwenhoven en Mirjam Brussen
20. Participatieve diagnose. De spanning tussen kwaliteit van het (leer0proces en kwaliteit van het eindresultaat — Jelger Spijkerboer
21. Kijken met de systeembril — Marijke Spanjersberg
22. Gebruik van organisatieopstellingen als vorm van diagnose — Jan Jacob Stam
23. Opstellingen, drie gemakkelijk toepasbare vormen — Jan Jacob Stam
24. Het vermogen om te verdragen. Over jezelf als instrument — Odette Moeskops
Literatuurtips Diagnose: proces van waarnemen en begrijpen
Deel III: Zoeken naar de kern en bepalen van de veranderstrategie
Inleiding
25. Storytelling; Zoektocht naar collectieve betekenisgeving om tot de kern van een verandervraagstuk te komen — Carla Vliex
26. Sprookje om de kern van het vraagstuk eigen te maken — Gertjan de Groot
27. Toespitsen en openhouden van de kern van het vraagstuk, De kunst van het maken van tegenstrijdige bewegingen — Gertjan Schuiling en Ella Thierry
28. Werken met rijke beschrijvingen van betekenisvolle gebeurtenissen — Hans Vermaak
29. Op zoek naar de hefboom! — Gertjan de Groot
30. Zicht krijgen op blokkades voor ambities met behulp van causale diagrammen — Robin van Wijck en Gertjan de Groot
31. Dilemma’s en ontwerpvragen bij het maken van een causaal diagram — Hanna Boersema-Vermeer
32. Het vormgeven van verandering: een serie van acht korte videolezingen — Hans Vermaak
33. Redeneren met veranderstrategieën — Kilian Bennebroek Gravenhorst en Maya van den Heuvel
34. Wikken en wegen bij het bepalen van een veranderstrategie. Een gesprek tussen drie veranderaars — Mieke Reidinga, Hanneke Elink Schuurman en Petra Haartsen
35. Op basis van de kern interventies bepalen: vier illustratieve cases — Léon de Caluwé
Literatuurtips Zoeken naar de kern en bepalen van de veranderstrategie
Deel IV: Veranderingen vormgeven: enkelvoudige en samengestelde interventies ontwerpen
Inleiding 00
36. Bijeenbrengen van belangen — Hein Abeln
37. Een leergeoriënteerde benadering voor het ontwerp van een Shares Service Center: op zoek naar de balans tussen de veranderkleuren — Léon de Caluwé, Anneke Eurelings en Petra Haartsen
38. Een zoektocht naar buitengewoon goede gesprekken tijdens grootschaligeevenementen — Theo Hermsen en Han van Bussel
39. Storytelling als middel om koers te bepalen met kernwaarden — Dorine Wesel
40. Culture Game — Tanja ten Berge
41. Contemplatieve dialoog — Dorine Wesel
42. Reconstructiemethode: reflecteren op de werkvloer — Birgit Dewez
43. Inspiratie voor de creatieve veranderaar — André Schaminée
44. Veranderen zonder woorden. Dans als niet-talige interventie — Peter Rombouts
45. Pendelen. Of: hoe je heen en weer beweegt tussen het muzische en het gewone — Bart van Rosmalen
46. Game: de menselijke factor bij veranderingsprocessen — Sandra de Koning
Literatuurtips Veranderingen vormgeven: enkelvoudige en samengesteldeinterventies
Deel V: Verandertrajecten tot leven brengen. Praktijkverhalen van begin tot eind
Inleiding
47. De spanning tussen meebewegen en patroondoorbrekend handelen — Hanna Boersema-Vermeer
47a. Over kleuren en patronen. Reflectie op ‘De spanning tussen meebewegen en patroondoorbrekend handelen’ — Mieke Reidinga
47b. Reactie op Over kleuren en patronen. Reflectie op ‘De spanning tussen meebewegen en patroondoorbrekend handelen’ — Hanna Boersema-Vermeer
48. De ziel terug in de zorg — Gertjan de Groot en Yolande van der Veer
48a. Kritische reflectie op ‘De ziel terug in de zorg’ — Jan den Bakker
48b. Reactie op Kritische reflectie op ‘De ziel terug in de zorg’ — Gertjan de Groot en Yolande van der Veer
49. Werken met Pleinen. Een succesvol verandertraject in de gemeente Utrecht — Nelleke Metselaar
49a. Reflectie op ‘Werken met Pleinen. Een succesvol verandertraject in de gemeente Utrecht’. Reflectievragen en -antwoorden — Hanna Boersma-Vermeer en Gertjan de Groot met reacties van Nelleke Metselaar
50. Met boerenverstand problemen in de stad te lijf — Simen van der Goot
50a. Een conceptuele reflectie op ‘Met boerenverstand problemen in de stad te lijf’ — Wouter Landman
50b. Reactie op Een conceptuele reflectie op ‘Met boerenverstand problemen in de stad te lijf’ — Simen van der Goot
51. Hoe twee ‘infiltranten’ de synergie omarmen … — Jan Griffioen
51a. Sien & Guy kritisch beschouwd. Reflectie op ‘Hoe twee ‘infiltranten’ de synergie omarmen’
Literatuurtips Verandertrajecten tot leven brengen. Praktijkverhalen van begin tot eind
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan