Ann Baeke heeft meer dan 20 jaar professionele management- en communicatie-ervaring. Met haar bedrijf Natural Leadership helpt ze bedrijfsleiders en managers om hun eigen natuurlijke leiderschapsstijl te ontwikkelen, van zelfbewustzijn tot zelfrealisatie.
Meer over Ann BaekeSensitieve intelligentie
Het geheim van intuïtie en daadkrachtig leiderschap
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789464019353Samenvatting
Pioniers die ratio en intuïtie samenbrengen: it’s your time!
Voel jij veel meer aan dan je collega’s, maar wordt je boodschap niet gehoord? Ben jij de gedreven professional die heel snel doorheeft wat er nodig is, maar daar blijkbaar alleen in staat? Heel wat bedrijven hebben wel de intentie om mens- en innovatiegericht te zijn, maar weinig organisaties slagen er ook echt in om dat doel te bereiken. Inzetten op sensitieve intelligentie is de sleutel.
In dit boek deelt econoom en leiderschapsexpert Ann Baeke de geheime formules waarmee ze haar klanten – empaten, sensitieve snelle denkers, risicoanalisten en andere exoten – helpt aan het leiderschapsaanzien dat ze verdienen. Ze schreef dit boek speciaal voor ondernemers en senior leiders die heel scherpe antennes hebben, maar hun sensitiviteit niet altijd overgebracht krijgen.
Boordevol concrete tips, ook voor de no-nonsensemanager.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Ann Baeke
Inhoudsopgave
Sensitieve intelligentie?! 16
Wat kan er gebeuren met leidinggevenden die geen gebruikmaken van hun sensitieve intelligentie? 17
Breedspectrumleiderschap 18
Deel 1
Hoofd zoekt hart 23
Een crisis? Zeg maar polycrisis 24
De nieuwe leider is sensitief intelligent 27
Mijn hoofd-en-hartmodel ♥ 30
Wat is dat nu precies, sensitief zijn? 32
Een vierdimensionale indicator van intelligentie 33
Zelfbewustzijn, intuïtie en oog voor het grote geheel: de drie magische ingrediënten 34
Zelfbewustzijn 35
Intuïtie 36
Oog voor het grote geheel 38
Heb ik dat soort intelligentie ook? 39
Hoe ga je aan de slag met dit boek? 43
Herken je jezelf in de beschrijving van sensitiviteit? Sta je sterk in contact met die sensitiviteit, maar worstel je er tegelijk ook mee? 43
Zie jij jezelf niet noodzakelijk als sensitief? 44
Intermezzo
De softie of de ‘office bitch’, wie ben jij? 47
Deel 2
Je basisshit is je brandstof 53
Het niet meer zien zitten, is positief 54
Met een sneeuwscooter door de woestijn 58
Vlinders in de winter 62
Wat maakt het zo moeilijk om sensitieve eigenschappen in te zetten? 65
Angst om de eigen waarheid te volgen 65
Weinig rolmodellen 66
Anders voelen 67
Imprints 68
Deel 3
De alien komt thuis 75
Stap 1: de fysieke dimensie – vertragen in een razendsnelle wereld 79
Waarom is contact met je lichaam belangrijk? 79
Tijd voor actie: aan de slag met de fysieke dimensie 82
Stap 2: de emotionele dimensie – niet huilen in meetings (of toch wel?) 89
Waarom is contact met onze emotionele dimensie belangrijk? 89
Twee belangrijke emotionele valkuilen voor sensitieven: pleasegedrag en emotionele arbeid 91
Tijd voor actie: aan de slag met je emotionele dimensie 97
Stap 3: de mentale dimensie – blijven staan, ook bij weerstand 107
Waarom is het belangrijk om contact te hebben met je mentale dimensie? 107
Drie vaak voorkomende mentale valkuilen voor sensitieven: overfunctioneren, perfectionisme en ‘overthinking’ 108
Tijd voor actie: aan de slag met je mentale dimensie 112
Stap 4: de spirituele dimensie – durven vertrouwen op je intuïtie 129
Waarom contact maken met je spirituele dimensie? 129
Iedereen heeft intuïtie 130
Aan de slag met je spirituele dimensie 133
Over terugkeren en vooruitgaan 143
Deel 4
Minder powerpoints, meer intuïtie 149
Vijf redenen om je voordeel uit sensitiviteit te halen 152
Efficiënt leiderschap zonder oldskool reputatie 152
Toxische werkplekken detoxen 155
Je ontdekt de charismatische innovator in jezelf 159
Emotie in je verhaal is als het ontstekingsmechanisme in een auto 161
Je vermijdt dé leiderschapsvalkuil van managers zonder sensitieve intelligentie: onvoldoende ‘ondertiteling’ geven 162
Zeven sensitief-intelligente technieken voor meer ownership in je team 165
Speel de hete aardappel door 165
Hou actief je mond 167
Stakeholders weten het altijd beter 172
Het vlees is aantrekkelijker dan het pantser 173
Leg de schuld bij de ander 175
Spreek ferm tegen 178
Maak het complex 180
Zeven sensitief-intelligente sleutels voor optimaal stakeholdermanagement 184
Word de ‘go-to person’ dankzij je empathie 185
Krijg makkelijker zaken voor elkaar dankzij zelfbewustzijn 187
Benut de expertise die je onbewust al een leven lang opbouwt: je intuïtie 190
Als kennis macht is, is geen mening hebben wijsheid 195
Ontmijn gespannen situaties met de flair van een stand-upcomedian 197
Hoe zelfonderschatting net kan wijzen op competentie 200
In het onbekende durven springen geeft rust 201
Geen zweverigheid toegelaten 202
Deel 5
Los al de problemen in je team in één keer op met sensitieve spelers 209
Team zkt. sensitiviteit 212
Waarom loopt teamwerk stroef? 214
Wat vraagt sensitiviteit van een team? 216
Openheid, kwetsbaarheid en vertrouwen 216
Een veilige basis 218
Zo coach je sensitieve mensen en breng je hen naar de beste versie van zichzelf 224
Tip 1: geef ook positieve feedback 224
Tip 2: erken ook de sensitieven 224
Tip 3: geef zachte én duidelijke feedback 225
Tip 4: maak ruimte voor zelfzorg 225
Tip 5: vraag door 227
Tip 6: omring sensitieven met de juiste mensen 229
Tip 7: leer sensitieven grenzen te stellen 229
Zo maak je van je team een thuis voor sensitieven: vijf unieke tips 231
Tip 1: zorg voor een gemeenschappelijk doel 231
Tip 2: maak tijd om prikkels te verwerken 232
Tip 3: ga uit van teamwerk 233
Tip 4: kader en kanaliseer verantwoordelijkheidsgevoel 236
Tip 5: stel een teamcharter op 236
Doen en signaleren 242
Tot slot 245
Oproep tot meer atypisch leiderschap 246
Leiden met hoofd en hart 247
Dankwoord 249
Over mij 251
Bibliografie 253
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan