Lees verder
Jan Piet van Deene werkt vanuit IOD als consultant, trainer en coach voor een verscheidenheid aan organisaties in Europa. Dat doet hij op het raakvlak van persoonlijke- en organisatieontwikkeling. Hij ontwikkelde afgelopen decennia een praktijktheorie over het werken met de onderstroom en publiceerde daarover.
Meer over Jan Piet van DeeneDe onderstroom boven
Spanning managen in organisaties en in jezelf
Gebonden Nederlands 2022 1e druk 9789490463991Samenvatting
Wil jij iets veranderen in je organisatie? Weet je wat er moet gebeuren en wat anderen moeten gaan doen? Maar krijg je het er niet door?
In dit boek gaan we er van uit dat organisatieverandering minder gebaat is bij degelijk onderzoek en overtuigingskracht en meer bij het vermogen om dat onderzoek met de juiste mensen te verrichten.
Als je het onderzoek met in plaats van voor hen inricht, zal je met groepen moeten kunnen werken. Niet alleen met wat in een groep openlijk wordt uitgesproken, maar ook met de onderstroom: datgene wat men er écht van vindt en wat men soms alleen in de wandelgangen met elkaar deelt.
Dit boek gaat over het naar boven halen van de onderstroom als je mensen bij organisatieverandering betrekt. Hoe je de spanning in een groep zodanig kunt managen dat het voldoende veilig is, zonder dat het werken aan de lastige verschillen wordt vermeden. Hoe je voorkomt dat wat openlijk wordt uitgesproken niet strookt met wat men er eigenlijk van vindt, waardoor het plezier in en de effectiviteit van de samenwerking vermindert. Hoe je eraan bijdraagt dat beslissingen genomen worden die ook worden uitgevoerd, omdat mensen zeggen wat ze ervaren en gaan doen wat ze gezegd hebben.
De onderstroom boven behandelt hoe je daar als begeleider en als procesconsultant een bijdrage aan kunt leveren. Als begeleider help je de groep om de verschillende ideeën over het vraagstuk en mogelijke oplossingen uitgesproken te krijgen. Als procesconsultant ondersteun je de groep om datgene wat men tijdens het overleg ervaart te onderkennen, te begrijpen en met elkaar te delen.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Jan Piet van Deene
Inhoudsopgave
Inleiding
1 Actieonderzoek als methodologie voor verandering
1.1 De principes van actieonderzoek
1.2 Zienswijzen en ontwikkelingen binnen actieonderzoek
2 Actieonderzoek nader toegelicht
2.1 Een model voor actieonderzoek
2.2 Werken aan een dubbele taak
3 De onderstroom
3.1 Onderdrukt
3.2 Onbedacht
3.3 Niet legitiem
4 Voorkomen dat er een onderstroom ontstaat
4.1 Belangrijke vaardigheden voor het begeleiden van groepen
4.2 Het managen van de spanning
4.3 De actieonderzoeker als begeleider of als procesconsultant
5 De onderstroom boven brengen als begeleider
5.1 De betekenis van het onbedachte ontdekken
5.2 Legitimeren van niet legitiem geachte gedachten en gevoelens
5.3 Werken met hele systeeminterventies als begeleider
6 De onderstroom boven brengen als procesconsultant
6.1 Toelaten van en betekenis geven aan onderdrukte angsten
7 Het onderkennen van defensief groepsgedrag
7.1 Defensiemechanismen
7.2 Defensief groepsgedrag
8 De onderstroom boven brengen met kennis van organisatieontwerpprincipes
8.1 Defensief groepsgedrag leidt tot defensieve organisatievormen en andersom
8.2 Twee mentale modellen: het representatieve- en het participatieve organisatieontwerpprincipe
8.3 Waarom een actieonderzoeker ook kennis van organisatieontwerpprincipes moet hebben
8.4 De waarde van kennis over sociale systemen
8.5 De wet van de vereiste variëteit: regelvermogen ≥ regelbehoefte
8.6 Anders handelen in een veranderende context
Epiloog
Bijlage I
Verklarende woordenlijst
Literatuur
Leren vanuit ervaring over het naar boven brengen van de onderstroom
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan