Lees verder
Karen Sikkema is pionier van het eerste uur in game-based learning en gamification. Samen met Michiel van Eunen helpt ze organisaties om leren avontuurlijk en interactief te maken.
Meer over de auteursSpelen werkt
Maak leren op de werkplek leuker met game-based learning
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789493171428Samenvatting
Winnaar Managementboek van het Jaar 2023
Spelend leren is de leukste en meest krachtige manier van leren. Toch maken docenten, trainers en opleidingsprofessionals maar weinig gebruik van spelelementen. En dat terwijl de mensen die zij opleiden in hun vrije tijd zoveel plezier beleven aan spelletjes op hun mobiel, sportwedstrijden, bordspellen of escaperooms.
Dit boek laat je zien hoe je hoe je game-based learning gemakkelijk kunt toepassen. In een complete training, een opleidingsprogramma of in één enkele werkvorm. Voor meer fun, meer interactie en meer motivatie. Met een concreet stappenplan, inspirerende voorbeelden, theorieën en modellen.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (7)
Over Karen Sikkema
Over Michiel van Eunen
Inhoudsopgave
Spelend leren is leuker 10
Spelend leren werkt 11
Twintig jaar spelend leren 15
Hoe werkt dit boek? 16
DE BASIS VAN GAME-BASED LEARNING 18
Wat is spel? 18
Wat is leren? 19
Hoe je leert van een spel 23
Goed ontwerp 26
Het Game-based Learning Design Wheel 27
STAP 1
DE LEERDOELEN 31
1.1 De leerdoelen in de echte wereld 31
1.2 Ontwerpvragen 32
1.3 Nu doen: formuleer de leerdoelen 40
Verdieping: distributed practice, scaffolding en intense ervaringen 43
STAP 2
EEN EPISCH VERHAAL 47
2.1 Verhaal en leren 47
2.2 Verhaal en spel 48
2.3 Ontwerpvragen 50
2.4 Nu doen: vertel het verhaal 58
Verdieping: de Reis van de held en de Collective Journey 60
STAP 3
DE SPELDOELEN 65
3.1 Het opbouwen van de doelen 65
3.2 Ontwerpvragen 68
3.3 Nu doen: pitch je spel 75
Verdieping: de Player Journey 79
STAP 4
JE SPELERS 85
4.1 Alles draait om de speler 85
4.2 Ontwerpvragen 86
4.3 Nu doen: beschrijf jouw spelerspersona 94
Verdieping: de User Hexad 96
STAP 5
MOTIVATIE 99
5.1 Intrinsieke en extrinsieke motivatie 100
5.2 Hoe motivatie is opgebouwd 102
5.3 Ontwerpvragen 109
5.4 Nu doen: breng de onderdelen van motivatie in kaart 115
Verdieping: het Octalysis-model 117
STAP 6
FUN 121
6.1 Positieve emoties bereiken 121
6.2 Soorten fun 124
6.3 Flow 125
6.4 Ontwerpvragen 127
6.5 Nu doen: wat wordt de funfactor in jouw spel? 135
Verdieping: het Leerfasenmodel 138
STAP 7
SOCIALE INTERACTIE 141
7.1 Sociaal leren, sociaal spelen 141
7.2 Ontwerpvragen 143
7.3 Nu doen: ontwerp sociale elementen in je spel 150
Verdieping: community’s 152
STAP 8
DE GAMEPLAY 155
8.1 De vier onderdelen van een spel 155
8.2 Ontwerpvragen 158
8.3 Nu doen: maak een paper prototype 168
Verdieping: de onboarding 170
STAP 9
TRANSFER 173
9.1 Van spel naar praktijk 173
9.2 Ontwerpvragen 176
9.3 Nu doen: test je spel 184
Verdieping: het play-model 186
VOORBEELDEN TER INSPIRATIE 189
Voorbeeld 1 Mini-game met duplo 190
Voorbeeld 2 Culture Shock 193
Voorbeeld 3 Escaperoom ELIXIR 199
Voorbeeld 4 Cold Case online 206
You win! 213
TIPS OM VERDER TE LEZEN, KIJKEN & SPELEN 215
BRONNEN 217
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan