Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Leider zijn in dialoog - Praktijkboek

Leider zijn in dialoog heeft als doel meer handvatten te geven aan professionals en leidinggevenden, om de dialoog op een goede manier in te zetten in hun dagelijks werk. Het boek is een opvolger van een eerder boek van mij, Er zijn als leider. Sterker: dat eerdere boek is er integraal in opgenomen. Het is dus een dubbelboek.

| 16 januari 2023 | 2-3 minuten leestijd

Een goede dialoog, dat willen we allemaal wel. Het klinkt positief en aantrekkelijk. Toch is het nog wel eens onduidelijk wat er met dialoog bedoeld wordt. Soms wordt het woord zelfs misbruikt, om een soort schijninspraak te creëren, of draagvlak te verwerven voor besluiten die al vastliggen. Die instrumentele inzet van dialoog kan averechts werken, omdat de schijn van een open gesprek wordt gewekt, terwijl uiteindelijk blijkt dat alles toch al besloten was.

27 werkvormen

Het boek bevat zo’n 27 praktische werkvormen, die steeds op een andere manier aanknopingspunten geven om de dialoog te voeren. Maar let op: ‘succes’ is niet gegarandeerd. De valkuil is om deze werkvormen te instrumenteel in te zetten en te verwachten dat er een ‘oplossing’ uitkomt. En dan werkt het niet. Want een kenmerk van de dialoog is, dat er niet wordt gestreefd naar een oplossing. Zo’n oplossing kan zich weliswaar aandienen, maar zeker is dat niet.

Vanwege deze onzekerheid zijn veel ‘dialogen’ helaas toch schijndialogen. Dat is best begrijpelijk: we willen toch vaak dat er een opbrengst is van een gesprek. Waarom zou je je tijd verdoen met een traag gesprek, waarvan je niet eens weet wat er uit komt? Op dit vlak vraagt de dialoog daarom moed van een leider, om het echt aan te durven gaan.

Bloot geven

Hoewel de dialoog niet altijd direct een praktische oplossing biedt, werkt de dialoog wel altijd. Omdat in een goede dialoog alle deelnemers zich een klein beetje bloot geven, en die openheid zorgt voor verbinding. We begrijpen elkaar beter, als we elkaars verhalen hebben gehoord en gedeeld. Dat zorgt voor een sterkere basis, en daaruit kunnen de oplossingen ontstaan voor de praktische problemen.

Dat betekent dat je jezelf als leidinggevende zult moet laten zien, in de dialoog. De diepgang en meerwaarde van de dialoog bereik je, als jij als leidinggevende het voorbeeld geeft in het gesprek. Door te laten zien waar jouw dilemma’s zitten. Op die manier maak je duidelijk dat dat mag: twijfelen. Sterker nog: dat het bespreken van die twijfel noodzakelijk is, om je professioneel te ontwikkelen. Dit boek geeft je houvast, om de drempel over te gaan. Bovendien zijn veel werkvormen ook gewoon leuk om te doen, en vormen ze een aangename variatie op sleetse vergaderroutines.

Centrale plek

Een laatste belangrijk kenmerk van de dialoog is, dat hij nooit klaar is. Steeds zullen er nieuwe dilemma’s komen om te bespreken. Dit hoeven we niet als probleem zien, maar juist als kenmerk van de rol als leidinggevende. En als we de dialoog een centrale plek geven in ons repertoire, kunnen we steeds opnieuw onze beelden en opvattingen over ‘goed werk’ met elkaar delen. Die dialoog is zo beschouwd niet iets extra’s, maar vormt het hart van de professionele ontwikkeling in de hele organisatie.

Over Hartger Wassink

Hartger Wassink (1971) is opgeleid als organisatiepsycholoog aan de Radboud Universiteit Nijmegen (1995). In 2004 promoveerde hij aan dezelfde universiteit. Daarna werkte hij in wisselende combinaties als adviseur en onderzoeker. Sinds 2018 werkt hij als zelfstandig adviseur met zijn bureau De Professionele Dialoog.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden