Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - De TED-methode

In De TED-methode houdt Chris Anderson het TED-gordijn opzij voor iedereen die van de besten wil leren hoe je je publiek meevoert in je verhaal. Jim Stolze, organisator van TEDx Amsterdam, vetelt over het boek.

Jim Stolze | 13 mei 2016 | 3-5 minuten leestijd

In De TED-methode houdt Chris Anderson het TED-gordijn opzij voor iedereen die van de besten wil leren hoe je je publiek meevoert in je verhaal. Jim Stolze, organisator van TEDx Amsterdam, licht een tipje van de sluier. 

Bestaat er zoiets als het recept voor de perfecte presentatie? Een checklist die je kunt volgen voor het geven van een sublieme speech? Nee, natuurlijk niet. Iedereen die je zoiets belooft is een kwakzalver of verkoper van Tell-Sell-hulpmiddelen. Wat je wel kunt doen is van een 5 een 7 maken. Of misschien van een 6 een dikke 9. Ik heb het Chris Anderson vaak zien doen. Er is niemand die zoveel voor het spreken in het openbaar heeft betekend als hij. Onder zijn leiding is ted.com uitgegroeid tot een wereldwijd platform voor briljante ideeën en zijn korte, inspirerend presentaties de standaard geworden in werelden die tot voor kort nog gedomineerd werden door lange lezingen met dodelijk saaie PowerPoint-presentaties.

Maar pas op! Als je wordt uitgenodigd om te spreken op een TED-conferentie kun je erop rekenen dat je door de mangel wordt gehaald. Maanden van tevoren word je tijdens Skype-sessies het vuur aan de schenen gelegd. Wat ga je wel vertellen? Wat ga je niet vertellen? Kan het korter? Welk attribuut (in het Engels: prop) ga je laten zien? Wat als je twee minuten extra kreeg? Het voelt als een auditie voor een Hollywoodfilm en voor velen is dat zeker vergelijkbaar. De avond voor je optreden kun je rekenen op een privésessie met Chris. Vaak zit hij dan samen met Kelly Stoetzel (hoofd van het programmateam) op de eerste rij in de zaal en mag je met de andere sprekers je talk een keer droog-oefenen. Chris maakt aandachtig aantekeningen, fluistert wat in het oor van Kelly en zorgt ervoor dat hij geen woord van je verhaal mist.

Soms onderbreekt hij je. ‘Kan deze slide niet weggelaten worden? De grafiek leidt enorm af van je verhaal.’ Bij hoge uitzondering maakt hij een goedkeurend gebaar of tikt hij tegen een denkbeeldige pet. Geweldig. Goed gedaan. Hoop dat je het morgen ook zo doet. Maar in de meeste gevallen heeft Chris wel wat aan te merken. Hij staat dan op van zijn stoel en komt naar je toe met zijn aantekeningen in de hand. Als een chirurg ontleedt hij elk deel van je presentatie en doet hij de ene suggestie na de andere. ‘Wat als je die anekdote van minuut negen helemaal naar voren haalt. Als je daarmee begint?’

Soms zijn het kleine aanpassingen in de tekst. In de uitspraak, de beeldspraak of de klemtoon. Een opmerking uit een zesjes-presentatie zou zijn: ‘Het was onvergetelijk.’ Maar bij Chris Anderson scoor je pas een negen met bijvoorbeeld: ‘Dit zal ík, noooit meer vergeten.’ Je herkent zijn hand ook in de pakkende openingen van een presentatie. Een zesjes-presentatie begint meestal met een obligate inleiding: ‘Fijn om hier te zijn. U kent mij misschien van huppeldepup.’ Dat zal een spreker die door Chris Anderson is begeleid nooit gebeuren. Je herkent de negen-plus-presentatie aan het feit dat je direct in het verhaal wordt getrokken. Bijvoorbeeld door het gebruik van een persoonlijke anekdote. Of een beginvraag vanuit de verwondering: ‘Veertien van de honderd mensen in deze zaal hebben wekelijks last van [vul maar in]. Weet u hoe dat komt?’ ‘Verwondering’ is overigens het favoriete woord van Chris Anderson. Het is tekenend voor een man die professioneel nieuwsgierig moet zijn. Ik ken dan ook niemand die zo gepassioneerd is over storytelling als hij. Dat Chris de gave heeft om anderen van een 6 naar een 9 te tillen tijdens één zo’n privésessie is natuurlijk heel knap. Maar dat hij nu zijn kennis durft te delen in dit boek is pas echt bewonderenswaardig. 

Tot slot: vergeet vooral niet te genieten. Het geeft een ongelooflijke kick om je verhaal te mogen vertellen op welk podium dan ook. Het idee dat iedereen naar je luistert en dat jouw boodschap je publiek aan het denken zet of zelfs tot actie aanzet is het mooiste wat er is. Chris kan je er als geen ander bij helpen om van jouw presentatie een onvergetelijke ervaring te maken. Daarom is mijn advies: This is the book you should read before you start spreading your ideas worth spreading.

Jim Stolze is schrijver én ondernemer. Hij is sinds 2009 de organisator van TEDx Amsterdam.

Over Chris Anderson

bedenker, directeur en curator van TED

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden