OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Communicatie en media
Hier vindt u artikelen rond boeken over communicatiemanagement. Van communicatiestrategie tot -functie & van intern tot extern. Alles voor media- en communicatieprofessionals.
656 resultaten
preview
Communicatie en media
7 oktober 2024
Nathalie Van Renterghem
3-4 minuten leestijd
Ik speelde al een jaar of vijftien improvisatietheater voor ik ben nagegaan wat het woord betekent. Het zat nochtans overduidelijk al in de titel van dat geweldige improvisatie-programma op televisie dertig jaar geleden: Onvoorziene Omstandigheden.
preview
Communicatie en media
1 oktober 2024
Jeanine Mies
2-3 minuten leestijd
In een wereld waar negativiteit vaak de boventoon voert, brengt Jeanine Mies met het boek ‘Magneetwoorden’ een frisse benadering van communicatie. Mies laat zien hoe je met positieve taal verandering teweeg kunt brengen, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Hoe benut je de kracht van woorden?
recensie
Communicatie en media
23 september 2024
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Accountability is een onderwerp dat regelmatig terugkeert op de communicatieagenda. Waarschijnlijk omdat nog lang niet iedere communicatieprofessional accountable werkt. Dat is onverstandig, zeker in tijden waarin er bezuinigd moet worden. Cathelijne Janssen is al jaren pleitbezorgster van accountability. Ze heeft haar boek ‘Uitgemeten’ onlangs volledig geactualiseerd.
recensie
Communicatie en media
19 september 2024
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
‘Supercommunicatie’ van Charles Duhigg is een uitstekend boek over communicatie. Duhigg betoogt dat de essentie van elk gesprek is om connectie te creëren en niet zozeer om inhoud over te brengen. Pats! Om die stelling te onderbouwen komt hij met drie typen gesprekken. Het is een boek dat prima leest, veel verrassingen en eye-openers bevat en gebaseerd is op gedegen onderzoek.
Interview
Communicatie en media
18 september 2024
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Organisaties moeten oppassen dat ze niet teveel vanuit zichzelf uitgaan. Ze moeten denken en doen vanuit de optiek van alle mogelijke belanghebbenden, schrijft expert externe communicatie Lukas Burgering in ‘Door de ogen van je stakeholders’. En daarbij kan een goede lobby uitstekend helpen. Hoe pak je dat aan?
recensie
Communicatie en media
11 september 2024
Christel Deckers
1-2 minuten leestijd
Onlangs volgde ik een mediatraining bij Lukas Burgering en naar aanleiding daarvan besloot ik zijn boeken ‘De woordvoerder’, ‘Crisiscommunicatie’ en ‘Door de ogen van je stakeholders - Draagvlak voor je verandering’ te lezen.
preview
Communicatie en media
9 september 2024
Charles Duhigg
3-4 minuten leestijd
Wie zou jij bellen als je een waardeloze dag hebt gehad? Als je op je werk een goede deal bent misgelopen of ruzie hebt gemaakt met je partner of er gewoon even klaar mee was. Met wie zou je dan het liefst praten? Er is vast wel iemand die jou een wat beter gevoel zou geven, die je zou helpen nadenken over een ingewikkelde kwestie of met wie je een moment van verdriet of vreugde zou kunnen delen.
achtergrond
Communicatie en media
23 augustus 2024
Paul Groothengel
11-15 minuten leestijd
De overheid moet beter leren luisteren, de antenne richten op signalen van burgers. We horen dit al jaren. Maar hoe kan het dat organisaties in de publieke sector nog steeds werken vanuit hun eigen agenda en belangen? En niet meer de burgers zien waarvoor ze zijn? Een rondgang langs slecht luisterende oren, de ogen van stakeholders, een open hart en de navel van het universum. Met Robert de Muralt, Lukas Burgering & Renske Leijten.
recensie
Algemeen management
14 augustus 2024
Nico Jong
1-2 minuten leestijd
De kwaliteit van de manager is de belangrijkste reden om weg te gaan of te blijven bij een werkgever. Zelf vinden leidinggevenden vaak dat ze goed communiceren, maar medewerkers geven aan dat daar juist veel verbetering nodig is. Bea Aarnoutse en Wendy Eelsing bieden met ‘Was ik niet duidelijk dan?’ handvatten en inzichten aan om de kwaliteit en effectiviteit van de communicatie te verbeteren.
recensie
Communicatie en media
14 augustus 2024
Wilco Verdoold
2-3 minuten leestijd
‘Liegen met cijfers’ is de Nederlandse vertaling van de tijdloze klassieker How to Lie with Statistics, van Darrell Huff uit – schrik niet – 1954. Maar 70 jaar later is de inhoud misschien nog wel relevanter dan ooit. Het boek beschrijft de vele manieren waarop cijfers en statistiek kunnen verleiden, maar vooral misleiden.
recensie
Algemeen management
9 augustus 2024
Ward Grootens
3-4 minuten leestijd
‘Was ik niet duidelijk dan?’ is een prikkelende titel. Bea Aarnoutse en Wendy Eelsing beloven 10 lessen in hoe jij als leidinggevende effectief communiceert. Het boek begeeft zich op het snijvlak van leiderschap, samenwerken, organiseren, veranderen en communicatie, is helder geschreven. Het is overzichtelijk en fraai vormgegeven en leest lekker weg.
recensie
Communicatie en media
31 juli 2024
Christel Deckers
1-2 minuten leestijd
Onlangs heb ik een mediatraining bij Lukas Burgering gevolgd en naar aanleiding daarvan besloot ik zijn boeken ‘Door de ogen van je stakeholders ’, ‘Crisiscommunicatie’ en dit boek ‘De woordvoerder’ te lezen en te recenseren.
recensie
Communicatie en media
24 juli 2024
Nico de Leeuw
3-5 minuten leestijd
In elke organisatie of project zijn er groepen, personen of bedrijven die op welke manier dan ook betrokken zijn bij ideeën, plannen en besluiten. Zij kunnen verschillende belangen nastreven, en zich dus betrokken voelen vanuit verschillende perspectieven.
boekenlijst
Algemeen management
10 juli 2024
Managementboek Redactie
In de eerste helft van 2024 stonden er 7 verschillende boeken op de felbegeerde Nummer 1 van de Managementboek Top 100. 4 van hen haalde ook deze toplijst: de 10 bestverkochte managementboeken van 2024 tot nu toe. Van januari tot en met juni.
recensie
Communicatie en media
20 juni 2024
Annemarie Smits
3-4 minuten leestijd
Met ‘Impact maken met humor’ wil Malinca Verwiel jou als spreker helpen je verhaal met humor te brengen. Ze gaat uit van het publiek en hoe je het publiek iets laat ervaren. Met humor blijft je boodschap hangen. Als mensen lachen, dan betekent dit dat ze opletten. Na 35 jaar ervaring met cabaretiers, stand-up comedians en sprekers weet ze waar ze het over heeft.
Interview
Communicatie en media
10 juni 2024
Kim Buitenhuis
9-12 minuten leestijd
Van een hechter team creëren tot medewerkers enthousiasmeren voor een nieuwe strategie: een goed verhaal helpt je daarbij, weet expert Herman Wegter als geen ander. Hij leert je de kracht van storytelling maximaal in te zetten voor verandering, groei en verbinding in zijn boek ‘Goed verhaal - Succesvolle storytelling in 7 stappen’.
recensie
Communicatie en media
6 juni 2024
Roy van den Anker
2-3 minuten leestijd
In mijn leven heb ik al heel wat keren moeten pitchen. Nooit voor Dragons Den, maar voor mij minstens net zo spannend voor een zaal met ondernemers, bij klanten, in sollicitatiegesprekken, op netwerkbijeenkomsten, bij de presentatie van mijn eigen boek en op nog veel meer plekken.
recensie
Communicatie en media
5 juni 2024
Hans de Witte-van Mierle
3-5 minuten leestijd
Wanneer je schrijft over humor, neem je een risico. Sterker nog, je hebt een kruiwagen lef. Of je hebt grootheidswaan, dat kan ook. Malinca Verwiel blijft te veel uit de spotlight voor het laatste. Het schrijven over humor doet ze goed, erg goed. Getuige haar boek ‘Impact maken met humor’.
preview
Communicatie en media
29 mei 2024
Wim Daniëls
3-4 minuten leestijd
Heel veel mensen die in het openbaar spreken, spreken niet echt in het openbaar, maar lezen een tekst voor die ze vooraf hebben opgesteld. Ze lézen in het openbaar voor, maar spreken niet in het openbaar. Dat kan anders, betoogt Wim Daniels in zijn preview van zijn boek ‘Spreken in het openbaar’.
preview
Communicatie en media
27 mei 2024
Lukas Burgering
2-3 minuten leestijd
In ‘Door de ogen van je stakeholders’ presenteer ik een methode om het draagvlak bij jouw stakeholders te vergroten door niet uit te gaan van wat jij wil, maar door te kijken door de ogen van je stakeholders. Als je je realiseert wat zij willen, wat zij van jou denken en hoe zij de door jou gewenste veranderingen zien, is het eenvoudiger om een strategie te bedenken en resultaten te boeken.