‘Voor mijn trainingen ben ik altijd op zoek naar boeken over wervend schrijven. Zo stuitte ik op Met woorden verleiden. Marc Van Bogaert heeft veel A/B-tests gedaan om te onderzoeken welke teksten het meeste respons opleveren. Hoe krijg je meer reactie op je brief of mailing? Hij schrijft met humor en geeft veel tips. Eén van die tips is: schrijf zoals je praat. Hij besteedt dan ook een hoofdstuk over de dialoog: spreek de taal van jouw klant.’
2 Overtuigen op één A4
Michiel Boswinkel en Joep Jaspers
‘Michiel was mijn mentor bij Vergouwen Overduin en ik heb veel van hem geleerd. Nog steeds praktiseer ik veel inzichten en modellen die Jaspers en Boswinkel in dit boek uitleggen. Eén daarvan is schrijven vanuit de kern. Durf met de boodschap te beginnen en volg vervolgens de relevante lezersvragen die jouw boodschap oproepen. Zij leggen ook de bezwarenboom uit die ik voor mijn trainingen gebruik; een handig model om lezersbezwaren in kaart te brengen om ze vervolgens weg te nemen. Bijvoorbeeld: is er überhaupt een probleem? Wegen de voordelen van het plan op tegen de nadelen? Past het binnen het beleid van de organisatie? Een handig boek voor wie overtuigende advies- of beleidsteksten wil schrijven!’
Carmine Gallo
‘Voor het schrijven van Pitch! heb ik veel bronnen gezocht voor het houden van bijzondere presentaties. In Spreek als TED is het erg leuk om te zien hoe Carmine Gallo TED-talks uitpluist om tot negen gemene delers van een indrukwekkende TED-talk te komen. Spreek zoals je met vrienden spreekt is er één van. Het boek is niet een praktisch boek, maar meer een verhalende inspiratiebron. Zo noemt Gallo bijvoorbeeld de kunst van een onvergetelijke intro aan de hand van de presentatie van Bill Gates, waarin Gates in zijn TED-talk over malaria een potje muggen opentrekt….. hysterie alom. Onvergetelijk!’