Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Podcast

Ard Pieter de Man

‘In een dynamische markt kijk je voor de strategie verder vooruit’

Is het nog mogelijk een strategie te ontwikkelen in een onvoorspelbare wereld? Of is het tijd voor een nieuwe vorm van strategie? Dat zijn de twee kernvragen die worden beantwoord in het nieuwe boek ‘Einde van strategie’ van auteurs Ard Pieter de Man, Ludwig Hoeksema en Anna Plotnikova. De eerste is te gast in deze aflevering van podcast De Boekenpraktijk.

Karin de Zwaan | Liza Schakel | 23 februari 2023 | 1-2 minuten leestijd

Ard Pieter is zelfstandig adviseur en adviseert raden van bestuur en directies over strategie, organisatie en samenwerkingsvragen. Daarnaast is hij hoogleraar Management Studies aan de School of Business and Economics van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Wat morgen brengt weet niemand. Toch blijkt dat succesvolle organisaties nog altijd plannen maken en strategisch handelen. Niet alleen op de korte termijn. Sterker nog: naarmate de omgeving turbulenter wordt, kijken zij verder vooruit. Bijvoorbeeld naar de maatschappelijke waarde die zij op lange termijn willen realiseren. Er is geen sprake van het einde van strategie, wel van de opkomst van een nieuwe vorm van strategie: een wendbare strategie. In een wendbare strategie bestaan de korte termijn- en de lange termijnstrategie naast elkaar.

Stellingen

Elke aflevering van de podcast legt host Willem van Leeuwen de gast een drietal stellingen voor. De stellingen voor Ard Pieter de Man zijn: 

  1. De vertaling van strategie naar executie laat in veel organisaties te wensen over;
  2. De macht van de aandeelhouders is in veel organisaties te groot waardoor de kortere termijnfocus te veel regeert in deze organisaties;
  3. Het werken met experimenten en het vormgeven aan iteratief werken is vaak een beperkt succes in organisaties omdat essentiële cultuurelementen zoals feedback, transparantie en leren onvoldoende aanwezig zijn.

Nieuwsgierig naar de antwoorden? Luister naar deze aflevering van De Boekenpraktijk hieronder of open de podcast op SpotifyApple PodcastsGoogle Podcasts of YouTube

OVER DE BOEKENPRAKTIJK

De Boekenpraktijk is een podcast van Managementboek. Presentator Willem van Leeuwen onderzoekt elke twee weken samen met auteurs hoe de theorie van managementboeken aansluit bij de praktijk.

Over Karin de Zwaan
Karin is marketeer bij Managementboek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Ard-Pieter de Man, Ludwig Hoeksema, Anna Plotnikova
Einde van strategie !?

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden