Er is een dagelijks groeiend gat tussen hoe we de ‘echte’ (lees: saaie) wereld ervaren, en de wereld die we kennen uit de games (bordspellen, sport, escape rooms) die we beleven in onze ‘vrije tijd’. En dat is geen toeval. Bedrijven en organisaties zijn ontworpen rondom efficiëntie, controle, procedures en resultaat. Games zijn ontworpen rondom mensen. Met als doel om ze – als ‘t even kan zo lang mogelijk – iets te laten doen wat ze leuk vinden en daar steeds beter in te worden. In games is alles geoptimaliseerd om je een fantastische beleving te geven en ervoor te zorgen dat je werkt op de top van je kunnen.
Zóu het kunnen om ‘leren’ – op welk niveau en met welke content of welk gedrag dan ook – aan te bieden binnen een game? Ja! Dat kan. Sterker nog, het is volgens ons dé manier om leren leuker en meer impactvol te maken voor ál je deelnemers. Dat zijn namelijk mensen die – sinds de komst van de eerste homecomputers begin jaren ’80, internet, gameconsoles, smartphones, wifi en vooral: games, gewend zijn om te werken in een setting die stimuleert om te ‘doen’, in plaats van passief luisteren of kijken.
Wij, de auteurs van Spelen werkt, zijn ook ‘doeners’. We begonnen ooit als serieuze consultant en trainer. Daar merkten we al snel dat een uur spelen met een groep meer effectief was dan twee dagen trainen. We startten in 2004 ons bedrijf Living Story en sindsdien maken we (inmiddels dus zo’n 18 jaar) game-based-learning. Na meer dan 60 spelformats, 25 escape rooms, 600 opdrachten en 300.000 spelers vonden we dat we wel iets konden delen van onze ervaring.
Het resultaat vind je in Spelen werkt. Omdat we vonden dat een boek over game-base-learning er vooral moet zijn om jou aan de slag te krijgen, is het een lekkere combinatie van ‘het game-based learning design wheel’ (de methode die wij zelf gebruiken om spellen te ontwikkelen), achtergronden over leren, games en gamification, en inspirerende voorbeelden uit onze eigen praktijk.
Als je als trainer, docent, L&D-er of opleidingsprofessional je mensen én een gave ervaring wilt geven én ze optimaal wilt laten leren, dan is dit boek voor jou. Vooral als je zelf ook veel plezier wilt hebben bij het maken en uitvoeren van je spel.
PS: Hadden we al gezegd dat er een bijzondere kraskaart staat op de binnen-cover van Spelen werkt? In het boek ontdek je wanneer je welke vakjes mag wegkrassen. Échte spelers kunnen op deze manier de expertbadge vrijspelen; een exclusieve fysieke pin die we naar je opsturen.
Over Karen Sikkema
Karen Sikkema is pionier van het eerste uur in game-based learning en gamification. Samen met Michiel van Eunen helpt ze organisaties om leren avontuurlijk en interactief te maken.
Over Michiel van Eunen
Michiel van Eunen is pionier van het eerste uur in game-based learning en gamification. Samen met Karen Sikkema helpt hij organisaties om leren avontuurlijk en interactief te maken.