Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De kracht van ondernemersdochters - Wat opgroeien in een ondernemersgezin je brengt

Opgroeien in een ondernemersgezin heeft veel meer impact dan we ons destijds realiseerden. Op hoe je in het leven staat, hoe je met veel energie en enthousiasme dingen aanpakt en kansen ziet. Maar ook, hoe je doorgaat tot je erbij neervalt, hard bent voor jezelf en voor anderen. Hoe je een ‘job’ of een vrijwilligersklus uitvoert alsof je eigenaar bent van de tent, en je je vreselijk opwindt over mensen die de kantjes er vanaf lopen. 

Marcella Bos | 8 december 2022 | 3-4 minuten leestijd | 2 van 2 personen vonden dit artikel nuttig

Ons boek De kracht van ondernemersdochters is gemaakt met input van meer dan honderd ondernemersdochters uit verschillende branches. Vanuit nieuwsgierigheid en verlangen om de rode draad te ontdekken en dat is gelukt! Het ontvouwt twaalf in het oog springende kenmerken van ondernemersdochters.

Herkenning en impact

Heidi: ‘Ik ben een ondernemersdochter en in gesprek met een andere vrouw merk ik meteen of zij er ook een is. Ik zie overeenkomsten tussen die andere ondernemersdochter en mezelf. Als ik dat benoem, ontstaat er eerst verbazing of een stilte en snel daarna herkenning. Tot nu toe was dat niet meer dan een intuïtief gevoel, zonder onderbouwing. Ik roep dan: ‘Daar heb je er weer één!’ Maar wat is de impact van opgroeien in een ondernemersgezin nu echt, en de invloed daarvan op je handelen en de manier waarop je in het leven staat? Dat wilde ik weten. En alle ondernemersdochters moeten het horen. Lange tijd al speelde ik met de gedachte er een boek over te schrijven. Ik ben heel blij dat ik dit nu samen met Marcella heb kunnen doen.’

Marcella: Steeds als ik mij voorstel hoor ik mijzelf zeggen: ‘Wat mij het meest gevormd heeft is dat ik ben opgegroeid in een ondernemersgezin. Niet lullen maar poetsen, kan niet bestaat niet, klant is koning.’ Twee jaar geleden vroeg Heidi of ik mee wilde doen om op basis van onze persoonlijke ervaringen, onderzoek en interviews een boek te schrijven. Ik zag door mijn oogharen de mogelijke impact. Op de ondernemersdochter die haar volle potentie misschien nog niet benut, op de mensen die met haar leven en werken, en op ondernemend Nederland. En ook hoe dit boek een ode mag zijn aan onze ondernemende ouders. Ik zei volmondig JA. Het werd een feest van herkenning!’

Identiteit

Het eerste hoofdstuk neemt je mee naar de kinderjaren. We gaan terug in de tijd en nemen een kijkje in de omgeving waarin de ondernemersdochters opgroeien en zich spiegelen aan hun omgeving: de tijd waarin hun identiteit wordt gevormd.

Als klein meisje zie je je ouders werken. Bij jou komen papa en mama niet thuis uit hun werk, ze zijn aan het werk. Het gaat altijd door, de koe moet gemolken, de klant moet geholpen. Het werk staat op een. ‘Niet zeuren, doorgaan! Je helpt mee waar je kan. ‘Wat je hoort, ziet en doet als klein meisje heeft invloed op wie je later wordt.

Twaalf kenmerken

In het tweede hoofdstuk zijn de kleine meisjes groot geworden. We zoomen inop de volwassen tijd, het nu. Wat heeft het opgroeien in een ondernemersgezingebracht? Wat was de impact? We bespreken de twaalf kenmerken die de ondernemersdochter typeren, zoals het snel kunnen schakelen tussen een uitgebreide set aan vrouwelijk en mannelijke kwaliteiten.In het derde hoofdstuk verkennen we de toekomst. Nu je de kracht van ondernemersdochters hebt ontdekt, heb je er iets mee te doen. De visie van wijzemensen, een serie persoonlijke verhalen en tips van ondernemersdochters helpen daarbij.

Energie, trots en can-do

Of je nu ondernemersdochter bent, familielid, collega of partner. Wij gunnen iedere ondernemersdochter en ondernemende ouder dit boek.

Het is zoals Ingrid Thijssen, voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW in haar voorwoord zegt: ‘Waar ik heel blij van word is de energie, de trots en de ‘can do’-mentaliteit die er echt uitspringt! Maar ook van de zichtbaarheid van deze vrouwen. Nog altijd is het lang niet normaal om vrouwen op elke plek in onze samenleving als gelijkwaardig te zien. Er zijn dus rolmodellen nodig voor de jonge meiden. Vrouwen die zichtbaar zijn, zoals deze ondernemersdochters. Vrouwen die hun eigen weg hebben gevonden. Het is mooi om daarover te lezen in dit boek!’

Over Heidi Los

Heidi Los (1969) groeit op als dochter van een vijfde generatie ondernemer, naast de smederij en gasopslag van Vis Waddinxveen. Ze is loopbaancoach voor internationals en verzorgt cultuurtrainingen voor groepen en teams.

Over Marcella Bos

Marcella Bos (1963) groeit op als oudste dochter bij Woninginrichting Kooyman in Waddinxveen. Ze begeleidt ondernemende mensen en teams bij het realiseren van hun dromen en ambities. Marcella is coauteur van het boek Events & Beleven (2008) en De kracht van ondernemersdochters (2023).

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

2
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden