Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De kunst van high end ondernemen - 'Belangrijke ingrediënten op een rij'

Ben je vol overgave een bedrijf gestart - of misschien al een tijdje bezig - krijg je het toch niet helemaal van de grond. Je werkt hard, bent goed in je vak, maar voldoende klanten of een florerende omzet....tja, daar ontbreekt het aan. Om nog maar te zwijgen van een gezonde werk-privé-balans.

Daniëlle de Jonge | 27 november 2020 | 2-3 minuten leestijd

Heel zonde. Zo nu en dan kom ik zo'n teleurgestelde ondernemer tegen. Of iemand benadert mij om te helpen het bedrijf vlot te trekken door een persoonlijke training in commercie en klantgerichtheid. Soms helpt dat inderdaad. Niet zelden is het beter om de ondernemer ‘terug naar de tekentafel' te sturen om bedrijf én ondernemerschap eens grondig onder de loep te nemen. Graag met iemand die daar een goede begeleiding in kan geven. Meriam Slijkerman, auteur van het boek De kunst van het high end ondernemen, lijkt mij zo iemand. Of toch in ieder geval heb ik die indruk gekregen na het lezen van dit boek. Waar je overigens op zich ook al hele goede stappen mee kunt zetten, daar heeft ze bij het schrijven wel voor gezorgd.

Ik was vooral nieuwsgierig naar De kunst van high end ondernemen, omdat er nogal wat coaches-en-trainers zijn die claimen dat ze je richting grote (omzet)hoogte kunnen stuwen. Daar krijg ik nogal jeuk van. Tuurlijk, met een dijk van een coach ga je ongetwijfeld je bedrijf beter inrichten. Maar je moet er toch echt zelf een succes van maken. Afijn, de vraag was dus of ik mezelf bij het lezen zou betrappen op een geregeld opgetrokken wenkbrauw. Dat was zeker niet het geval.

De acht hoofdstukken raken de meest relevante zaken van gedegen ondernemerschap en een bloeiend bedrijf. Vanzelfsprekend begint dat met de ondernemer zelf. Jij dus. Waarom wil je dat bedrijf, wat vind je belangrijk in het leven, wat kun jij met jouw persoonlijke kwaliteiten doen om je doelen te bereiken? Heb je dat op orde dan neemt Slijkerman je mee in het opbouwen van (a) een sterk aanbod met goed tarief (b) ideale klanten vinden en (c) marketing en verkoop. Bij elk hoofdstuk vind je verdiepende opdrachten om te downloaden. Wie het boek leest, nadenkt, opdrachten uitwerkt, nog eens leest, er met mensen over praat én overgaat tot actie kan alleen al met dit boek meer gewenst ondernemersresultaat boeken.

Toegegeven, voor mij persoonlijk was het een feest van herkenning om de adviezen van Slijkerman te lezen. Mijn bedrijf loopt gelukkig al heel wat jaren bijzonder goed. Toch is het ook dan weer eens handig om de belangrijke ingrediënten op een rij te zien. Helemaal de doelgroep voor het boek ben ik weliswaar niet. Ik heb mezelf bij het lezen daarom steeds voorgehouden: wat heeft iemand wiens bedrijf veel meer potentie heeft dan eruitkomt aan De kunst van high end ondernemen? De conclusie: veel.

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl. Voor Managementboek verzorgt ze de Online training Klantgericht verkopen.

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden