Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Ego's en andere menselijke gebreken - bundel van 2 titels

Verbaast u zich ook wel eens over het gedrag van andere mensen? Natuurlijk. Wie niet? En hoe zit het met uw eigen gedragingen? Uiteraard niks mis mee. Het zijn die anderen en niet u. Roos Vonk verstoort deze roze droom op een bijzonder aangename wijze in haar nieuwste boek 'Ego's en andere ongemakken'. Na het lezen van dit boek rest mij één conclusie: ons onderbewuste is een fantastische sprookjesverteller.

Michel Hoetmer | 21 januari 2010

Volgens de omslag is 'Ego's en andere ongemakken' gebaseerd op de columns van Roos Vonk voor Psychologie Magazine en Intermediair. Met enige regelmaat was het voor mij een feest der herkenning. Normaal gesproken ben ik niet zo'n fan van dergelijke bundelingen. Je krijgt al gauw het gevoel 'dat wist ik al'. En daarmee heb ik meteen de kracht van dit boek te pakken. Ondanks het feit dat ik veel van haar columns heb gelezen, kreeg ik nooit het gevoel 'dit is ouwe koek!' Het boek behandelt het menselijke gedrag, in de breedste zin van het woord. Denk hierbij aan graaiende managers, slijmen, de verschillen tussen mannen en vrouwen, zelfbedrog, waarom wij indruk willen maken op anderen, waarom veranderen zo lastig is en nog veel meer. Het boek is een must voor elke manager. Trouwens niet alleen voor managers. Ook verkopers kunnen heel wat van Vonk leren. Je krijgt meer inzicht in het gedrag van mensen en hun drijfveren. En hoe je ze kunt bespelen. Ik ben zelf verkooptrainer en verdiep me graag in de sociale psychologie. Ik noem dat gemakshalve de psychologie van de gezonde mens. Niet te verwarren met de 'gewone psychologie' waarin allerlei kwalen en gebreken centraal staan. De zieke mens interesseert me nauwelijks. Maar het gedrag van gewone mensen des te meer. Ondanks dat ik al aardig belezen ben op dit gebied, heb ik toch weer het nodige opgestoken. Af en toe kom ik ook zaken tegen waar ik zelf ook al eens over heb geschreven. Zoals het onzinnige advies van menig trainer dat 'je moet spiegelen'. Roos verwijst dit advies naar het rijk der fabelen. Terecht, want wij hebben al de natuurlijke neiging om te spiegelen en als wij het dan nadrukkelijk gaan doen voelt het voor onze gesprekspartners als onecht aan. Een prachtige observatie is 'hoe dommer mensen zijn, des te meer ze zichzelf overschatten'. Wij zijn allemaal behept met enige mate van zelfoverschatting. Maar af en toe kom ik types in mijn trainingen tegen die van toeten nog blazen weten en wel met veel aplomb allerlei beweringen doen. Ik kan me er dood aan ergeren. Roos gaat verder met: 'Je kunt domme mensen niets verwijten, want ze kunnen niet weten dat ze dom zijn. Bij veel taken is het zo dat de talenten die je nodig hebt om de taak goed uit te voeren, dezelfde talenten zijn die je nodig hebt om te beoordelen of je er iets van terecht brengt.' Daar ontbreekt het dus aan. Het leert mij de les om wat meer geduld te hebben en me voortaan niet meer te ergeren. En mijzelf te relativeren. Misschien ben ik ook wel dom. Ik weet het gewoon niet. Een andere prachtige column vond ik die over zelfkennis en navelstaren. Vonk: 'Van al dat denken over jezelf word je namelijk geen spat wijzer. Het leidt in elk geval niet tot meer zelfkennis.' Zou deze boodschap doordringen tot al die lieden die zo druk bezig zijn met zichzelf te ontdekken en op zoek zijn naar de zin van het leven? Ik betwijfel het. Vonk geeft een simpel advies: ga gewoon iets doen. Dat verzet de zinnen. Ben je minder met jezelf bezig. Is wel zo leuk voor je omgeving. En zo kan ik nog wel eventjes doorgaan. 'Ego's en andere ongemakken' is een prachtig boek. Het leest lekker vlot weg. Dat is wellicht ook de enige valkuil. Het leest zo lekker dat je er wellicht te snel doorheen gaat. Maar daarvoor is een simpele oplossing: gewoon opnieuw lezen. Het is bepaald geen corvee! De fijnzinnige humor spreekt me bijzonder aan. Vonk weet haar wetenschappelijke kennis op een perfecte manier te vertalen naar ideeën en concepten die voor iedereen begrijpelijk zijn. Je hoeft het ook niet van voor naar achteren te lezen. Bijzonder handig zijn de verwijzingen op elke pagina naar gerelateerde onderwerpen. Een beetje zoals op een website. Kortom: een aanrader!

Over Michel Hoetmer
Na een succesvolle carrière als verkoper werd Michel Hoetmer verkooptrainer. Als directeur van SalesQuest heeft Hoetmer jarenlange ervaring met het trainen en adviseren van verkopers en salesmanagers. Michel Hoetmer helpt verkopers bij het werven van nieuwe klanten. Hij staat met beide voeten in de klei en wordt geroemd en tegelijkertijd verguisd om zijn soms eigenzinnige en ietwat tegendraadse denkbeelden. Hij is de auteur van het succesvolle boek 'De 7 zonden van verkopers'. Daarnaast schrijft hij wekelijks nieuwe artikelen en blogs op zijn website www.salesquest.nl

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden