Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Vlinder in de boksring

Wat een heerlijk boek is dit, het leest als een jongensboek. ‘Vlinder in de boksring’ komt van de hand van Erwin Wijman, José Evers en Piet Hein Smit. Het gaat over challengers in de markt, over bedrijven die de regels van het spel weten te veranderen. Echte rebellen dus. Stiekem hoop je dat dat jezelf nog eens overkomt, maar in je hart weet je dat daar heel veel lef, creativiteit of soms heel diepe zakken voor nodig zijn.

Johan Bel RM | 20 februari 2014

De ondertitel luidt: ‘De 7 regels voor challengers die willen winnen en marktleiders die niet willen verliezen’. Aan de hand van 9 praktijkcases laten de schrijvers zien hoe kleine bedrijven in staat zijn geweest om de gevestigde orde aan te pakken. Bekende namen als EasyJet, Route Mobiel, Tango, Suitsupply en Avis vielen marktleiders aan, op of soms over het randje van de ethiek, maar bijna altijd met resultaat. De challenger is in staat de regels van het spel te veranderen in markten die gesettled zijn en gedomineerd worden door een sterke marktleider. Veelal met spraakmakende campagnes, met veel lef, ondernemerschap, creativiteit en snelheid. Het overkwam niet de minste bedrijven: Hertz, Albert Heijn, ANWB, de grote banken, oliemaatschappijen. Soms reageerden ze goed, maar vaak had hun reactie het tegengestelde effect en brachten ze de challenger nog meer succes. De 7 challengerregels die worden beschreven, maken duidelijk hoe challengers succesvol kunnen zijn en hoe de aangevallen marktleider het best kan reageren. ‘Vlinder in de boksring’ is een inspirerend boek en leest makkelijk weg. De structuur is goed, de teksten zijn prettig, de boodschap is helder en de vele visualisatie doet de rest. Bovendien zal een groot aantal lezers de campagnes nog herkennen en zich verkneukelen aan de humor die er inzit. Maar dit boek gaat verder dan alleen de campagnes, het vertelt ook het verhaal van een ondernemer of onderneming die een slimme en doordachte marketingstrategie heeft ontwikkeld. Dat maakt het boek geschikt voor ondernemers, marketingstrategen, communicatiespecialisten en reclamemakers.

Over Johan Bel RM

Johan Bel RM is sinds 2009 mede-eigenaar van het marketingbureau Acsense. Acsense ondersteunt MKB-bedrijven in het oosten van het land met strategische en duurzame marketing. De focus ligt daarbij op duurzame energie, afval- en watermanagement, maakindustrie, bouw en infra. Bels achtergrond ligt in de industrie en groothandel, waar hij in 22 jaar tijd meerdere marketing- en commerciële directiefuncties heeft bekleed. Hij heeft als opleidingen HEAO-CE, Nima-C en WO-bedrijfskunde en is geaccrediteerd Register Marketeer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Erwin Wijman, José Evers, Piet Hein Smit
Vlinder in de boksring

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden