Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Scale-ups & downs - ‘Inspirerend en prettig leesbaar’

De door Wendy van Ierschot briljant bedachte titel ‘Scale-ups & downs’ en komisch cover ontworpen door Gerrit de Jager kan een breed lezerspubliek aantrekken. Voordat je het boek opengeslagen hebt ben je al nieuwsgierig, en aan het glimlachen. Kennis overbrengen met humor is in mijn ogen de beste weg. En dat doen Wendy van Ierschot en Gerrit de Jager.

Peter Vermeulen | 29 maart 2023 | 3-4 minuten leestijd

Wendy van Ierschot weet waarover ze praat. Ze heeft ruim twintig jaar ervaring met scale-ups en jarenlang onderzoek gedaan. In dat onderzoek stelde ze bedrijven telkens dezelfde vragen. Denk aan: wat zijn de uitdagingen bij welke grootte van het bedrijf? Welke bedrijven kunnen niet doorgroeien en welke bedrijven doen het juist goed? In de antwoorden ontdekte van Ierschot patronen. Op basis van deze patronen definieerde ze wat je in welke fase kunt doen.

Scale-ups & downs trapt af met een aantal kenmerkende Gerrit de Jager strips die vervolgens als rode draad door het boek lopen. Daarna volgt de inleiding door van Ierschot, waarin zij direct de vinger op de zere plek legt. Onder meer met een opsomming van redenen waarom scale-ups falen. De toon is gezet.

Zes cruciale condities

Van Ierschot legt de lezer eerst uit hoe je een bedrijf opbouwt en kunt laten groeien. Ze gaat daarnaast in op de vraag hoe je het beste uit de medewerkers haalt, en iedereen inspiratie blijft houden. Ze beschrijft duidelijk waarom het lastig voor een bedrijf is om te groeien en gaat uitgebreid in hoe je het beste team kunt vormen.

Volgens Van Ierschot zijn er zes cruciale condities voor een innovatief en succesvol groeibedrijf:

Sterk leiderschap tonen

Verantwoordelijkheid overdragen en loslaten

Blijven vernieuwen

Gedisciplineerd zijn

Effectief samenwerken

Een winnaarsmentaliteit aanjagen

Voor een aantal lezers zijn het open deuren, maar voor de scale-up dynamiek zijn ze van belang. Want wie al met scale-ups te maken heeft gehad weet uit ervaring dat er helaas vaak (eigenlijk altijd) niet voldaan wordt aan deze cruciale condities.

Vier fasen

Van Ierschot beschrijft daarna vier cruciale fasen van een scale-up. De indeling is gebaseerd op het aantal medewerkers: de scale-up groeit. Ik noem ze even:

Fase 1: Ikke - Ikke - ikke (0 tot 10 medewerkers)

Fase 2: Wij - Wij - Wij (10 tot 25 medewerkers)

Fase 3: Zij - Zij - Zij (25 tot 60 medewerkers)

Fase 4: Go - Go - Go (60 tot 100 medewerkers)

Deze fasen kennen uiteraard geen harde overgang, maar overlappen als een glijdende schaal. En elke fase heeft een eigen karakter. Zo leunt men bij een bedrijf met maximaal 10 medewerkers zeer op de oprichter. En ontbreekt vaak een structuur. Daarentegen zie je bij bedrijven met meer dan 25 medewerkers dat er managementlagen ontstaan en er meer focus en structuur nodig is. Alle fasen zijn apart te lezen. Maar ook al begeeft je bedrijf zich in fase drie, is het aan te raden wel alle fasen door te lezen. Het zal je verbazen met hoeveel relevante praktijkgerichte informatie je jezelf kunt verrijken.

Tips en tricks

Wendy van Ierschot is erin geslaagd om de lezer te boeien, inspireren en vooral duidelijk te maken dat de mensen het bedrijf maken. Ze levert met Scale-ups & downs een inspirerend en prettig leesbaar boek voorzien van veel tips en trics gebaseerd op ruim twintig jaar ervaring. Met de stof in het boek is het mogelijk om je start-up daadwerkelijk gestaag en gecontroleerd te laten groeien. Door je te houden aan deze adviezen, en de do’s en don’t in de oren te knopen, voorkom je tevens dat Gerrit de Jager de firma Biereco in moet schakelen om meer structuur te geven aan je Scale-up. Scale-ups & downs is een must-read voor allen die betrokken zijn bij Scale-ups.

Over Peter Vermeulen

Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden