Als je ervaren bent in het aanbesteden, dan zul je in Aanbesteden voor Dummies weinig nieuwe informatie aantreffen. Daarmee doe ik niets af aan de kwaliteit van het boek. Want in dit boek van net 200 pagina’s weet DickJan Braggaar precies voldoende informatie over aanbesteden met je te delen.
Tone of voice
De doelgroep van de ‘voor dummies’ boeken is dan ook - juist niet - de groep die al veel van een bepaald onderwerp afweet. Het zijn de mensen die vanuit hun beroep of functie te maken krijgen met, in dit geval, aanbesteden en daar meer vanaf willen weten. Wat mij betreft is DickJan Braggaar er uitstekend in geslaagd om het onderwerp voor de nieuweling behapbaar te maken. Ik denk dat hij de juiste keuzes heeft gemaakt over welke informatie hij wel of niet wilde opnemen. De toon die hij daarbij aanslaat, maakt dit boek - over een moeilijk en uitdagend onderwerp - echt goed leesbaar.
Dubbele doelgroep
Als je de doelgroep van Aanbesteden voor Dummies verder bekijkt, dan zou je die kunnen indelen in mensen die bij de overheid werken en mensen die bij bedrijven werken. Een wereld van verschil. De ene groep dient het algemeen belang - om zo goed mogelijk om te gaan met overheidsgeld. De andere groep dient vooral zijn eigen belang - om financieel zo goed mogelijk te draaien en daar waar mogelijk winst te maken. De dilemma's die dat oplevert bij het maken van een boek over aanbesteden heeft DickJan Braggaar slim opgelost. In deel 1 staat hij voornamelijk stil bij de overheid en in deel 3 schenkt hij aandacht aan de onderwerpen die voor het bedrijfsleven interessant zijn.
Aanbestedingswet centraal
Het hart van het boek wordt gevormd door deel 2 waarin een uitgebreide beschrijving van en toelichting op de Aanbestedingswet 2012 is opgenomen. Hij behandelt de wet van A tot Z en voorziet de onderdelen van korte toelichtingen. Hoewel de wettekst natuurlijk deels juridisch van aard is, zijn de toelichtingen dat zeker niet. Heldere en duidelijke taal waardoor je beter begrijpt hoe alles in elkaar steekt en welke aanbestedingsvormen er mogelijk zijn. Omdat er in hoofdstuk 3 eveneens aandacht is voor die vormen, zijn er hier en daar herhalingen. Voordeel daarvan is weer wel dat je die verschillende soorten aanbestedingsprocedures niet snel meer vergeet.
Weinig tot geen jurisprudentie
Omdat de Aanbestedingswet 2012 geregeld wijzigt, met name door nieuwe jurisprudentie en als gangbare jurisprudentie over aanbesteden wordt opgevolgd door nieuwe jurisprudentie, biedt het boek op dat vlak soms wat lichtelijk achterhaalde informatie. Denk aan het Grossmann-arrest over het moment waarop je een klacht moet indienen over iets wat er niet klopt bij een aanbesteding. Dat is niet storend voor de buitenstaander die iets meer wil leren over het aanbesteden. Waar je als lezer misschien wel wat moeite mee zou kunnen hebben, zijn de vele afwijkingen van de regels die niet altijd worden toegelicht. Maar ja, het blijft een boek voor Dummies. Als je je echt in de juridische kant van aanbesteden wilt verdiepen, zijn er genoeg andere boeken op de markt.
Eindoordeel
Het relaxte taalgebruik en de humor in Aanbesteden voor dummies zorgen ervoor dat je door het boek heen vliegt en niet het idee hebt dat je met taaie kost te maken hebt. Je krijgt daardoor de essentie van het aanbesteden snel onder de knie. Precies waarvoor het boek bedoeld is. Mijn idee als inkoopadviseur zou dan ook zijn om het boek bij aanvang van je project aan je mede-teamleden cadeau te doen. Met name de praktische uitwerkingen van het aanbesteden in dit boek zouden een stimulans kunnen zijn om met meer inzet en betrokkenheid deel te nemen aan een aanbesteding.
Over Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.